۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰

اعمال قانون منع شکار فک خزری با جمع آوری صدهزار امضاء

در صورت ثبت رکورد صد هزار امضای الکترونیکی توسط علاقه مندان و دوستداران محیط زیست و حیات وحش با هدف توقف شکار فک خزری و حفاظت از این گونه ارزشمند و در معرض انقراض تا قبل از برگزاری ششمین اجلاس کنوانسیون حفاظت از محیط دریای خزر، خواسته مذکور جنبه قانونی پیدا می کند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۴۷۲
اعمال قانون منع شکار فک خزری با جمع آوری صدهزار امضاءمسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: اوایل بهمن ماه امسال همزمان با اواخر ژانویه، ششمین اجلاس کنوانسیون محیط زیست دریای خزر (COP6 ) با حضور نمایندگان سازمان ملل متحد و پنج کشور حاشیه دریای خزر برگزار می شود.
امیر صیاد شیرازی ادامه داد: این اجلاس جهت اعمال قوانین و پروتوکل های حفاظتی در راستای حفظ اکوسیستم دریای خزر برگزار خواهد شد.
به گفته وی، بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته گروه حفاظت از فک خزری از پنج کشور حاشیه دریای خزر نیز امسال در ششمین اجلاس COP6 حضور خواهند یافت.                                                                        
این فعال محیط زیست خاطرنشان ساخت: بر مبنای گفتگوی های صورت گرفته با نمایندگان سازمان ملل متحد در صورت ثبت رکورد صد هزار امضاء الکترونیکی توسط علاقه مندان و دوستداران محیط زیست و حیات وحش با هدف توقف شکار فک خزری و حفاظت از این گونه ارزشمند و در معرض انقراض، خواسته مذکور جنبه قانونی پیدا خواهد کرد.                                                            
وی در ادامه در خصوص جمع آوری امضای الکترونیکی برای حفاظت از فک خزری اظهار داشت: بر این اساس دولت های پنج کشور حاشیه دریای خزر موظف به اعمال قوانین جدید برای جلوگیری از شکار فک خزری خواهند بود.                                  
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری تصریح کرد: این صد هزار امضا باید تا قبل از برگزاری ششمین اجلاس کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر جمع آوری شود.                                                                                
صیاد شیرازی بیان کرد: امیدواریم با این فرصت پیش آمده در جهت حفظ و بقای تنها پستاندار دریای خزر نهایت بهره را ببریم و شاهد کمک های بین المللی برای نجات حیات وحش دریای خزر باشیم.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون فک خزری به تعداد زیاد در شمال دریای خزر و توسط روس ها شکار می شود، گفت: با وجود اینکه از سال 2007 میلادی شکار فک در روسیه غیرقانونی اعلام شده است اما هیچ گونه مجازاتی برای صید این گونه دریایی از سوی دولت روسیه در نظر گرفته نشده است.
این فعال محیط زیست خاطرنشان ساخت: در نظر نگرفتن مجازات برای متخلفان صید فک نشان از این دارد که دولت روسیه عزم جدی برای حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر ندارد که امیدواریم پس از جمع آوری صد هزار امضای الکترونیکی بتوانیم دولت روسیه را نسب به اعمال برخورد جدی با شکار فک مجبور کنیم.
به گفته مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری، هم اکنون علاوه بر روسیه در کشور قزاقستان نیز شکار فک خزری به صورت گسترده انجام می شود.
وی اذعان داشت: صید قانونی و غیرقانونی در این کشورها که دارای بیشترین جمعیت فک خزری هستند به عنوان یکی از مهمترین عوامل کاهش جمعیت این پستاندار دریای خزر محسوب می شود.
به گفته مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری، علاوه بر صید بی رویه در شمال دریای خزر، تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین، انتقال بیماری های ویروسی از طریق سگ سانان و آلودگی های میکروبی دریای خزر از جمله دلایل کاهش چشمگیر میزان جمعیت فک خزری طی سالهای اخیر بوده است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس سرشماری فک خزری که در سال 2006 انجام و در سال 2008 میلادی منتشر شد، جمعیت فک خزری 60 هزار قلاده اعلام شد، گفت: این آمار در حالی منتشر شد که طی 25 سال گذشته جمعیت این پستاندار دریای خزر یک میلیون و 200 هزار قلاده اعلام شده بود.
شیرازی اذعان داشت: در حال حاضر این تنها پستاندار دریای خزر در لیست قرمز فهرست جهانی حیوانات در معرض تهدید قرار گیرد.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

زهرا اسدی Iran (Islamic Republic of) ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
0
0
کاملا موافقم
آخرین اخبار