۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲

صندوق توسعه صنایع دریایی نمی تواند تامین بودجه کند

مسئول کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی مشکل اصلی شناورسازان را نقدینگی ذکر کرد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۸۹۷۳
صندوق توسعه صنایع دریایی نمی تواند تامین بودجه کندمشاور عالی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در امور خصوصی سازی و مسئول کمیته وجوه اداره شده در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به نبود یک باور ملی در بخش صنایع دریایی گفت: برای انجام فعالیت های بزرگ نیاز به اتحاد و وحدت عمل است. باور ملی این است که نقدینگی باید به صنعت دریایی تزریق شود. منظورم عدم دانش فنی، نیروی کار متخصص و امکانات ساخت این نوع صنایع نیست. بلکه بانکها بتوانند تسهیلات با سود پایین پرداخت کنند.
عبدالکریم رزازان در ادامه با بیان اینکه صندوق توسعه صنایع دریایی تأسیس شد اما نمی تواند تأمین بودجه کند ادامه داد: مشکل اصلی شناور سازان نقدینگی است بانک ها باید بتوانند تسهیلات با سود پایین پرداخت کنند اگر این مشکل بر طرف نشود، موفق نخواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی و بانکها سرمایه گذاری کردند و بانکها دریایی شدند. تسهیلات با سود پایین برای شناورهای کوچک پرداخت می شود اما برای شناورهای بزرگ نتوانستیم بودجه ای تصویب کنیم، چون وظیفه ای نداریم.
وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با الگوی سپرده گذاری، از ورشکستگی کشتی سازهای کوچک و متوسط جلوگیری کرد و یا موجب شد شناورسازهای جدیدی شکل گرفتند.
رزازان ادامه داد: برای سازمان بنادر و دریانوردی باعث افتخار است که در طول 10 سال گذشته از محل وجوه اداره شده برای ساخت 384 فروند شناور بودجه ای را اختصاص داده است. 
مسئول کمیته وجوه اداره شده با اشاره به مشکلات موجود گفت: هزینه ها باید از سوی دولت پرداخت شود. صنایع دریایی فقط ساخت شناور نیست. ساخت تجهیزات بندری، صنایع بالادستی و پایین دستی هم جزو این صنعت است. 
رزازان گفت: دولت در بحث خودروسازی علیرغم مسائل تورمی راهکار عملی ارائه می دهد. زیرا عرضه و تقاضا وجود دارد. البته در صنعت دریایی هم عرضه و تقاضا به اندازه کافی وجود دارد، به شرطی که آینده نگری شود.
وی در پایان گفت : شورای عالی صنایع دریایی جلسات متعددی برگزار کرده و دستورالعملهای مفیدی صادر کرده است. به رغم این، تا چه اندازه موفق بوده است؟ فعالیت های زیادی انجام داده اند اما بحث اصلی نقدینگی است که اگر این مشکل بر طرف نشود، موفق نخواهیم بود. 
برچسب ها: صنایع دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار