۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵

جمعه سیاه برای صنعت حمل و نقل کانتینری

روز جمعه، روز ملال‌انگیزی برای صنعت حمل و نقل کانتینری بود.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۵۸۳۵۰
جمعه سیاه برای صنعت حمل و نقل کانتینریبه گزارش مانا به نقل از گروه بین الملل کشتیرانی سودهای ضعیف اعلام شده از سوی موفق‌ترین شرکت‌های کانتینری (مرسک ) به لحاظ مالی، کاهش هر چه بیشتر نرخ‌های کرایه حمل، کاهش حجم تجارت در مسیرهای تجاری آسیا-اروپا و کاهش بی‌سابقه و ناامیدکننده سهام شرکت Hapag-Lloyd، روز جمعه را به روز ملال‌انگیزی برای صنعت حمل و نقل کانتینری تبدیل کرد.
بر اساس این گزارش این میزان رکود نشان می‌دهد که کل صنعت کشتیرانی گرفتار شده است. "نیلز اندرسون" مدیراجرایی گروه مرسک نیز می‌گوید: رشد ضعیف تجارت هر کسی را متعجب می‌کند. این در حالی است که شرکت Hapag-Lloyd چند هفته قبل که اقدام به عرضه اولیه سهام خود کرد، تصور می‌کرد فصل اوج بازار در راه است.
شواهد نشان می‌دهد، بازار حمل کانتینری با زمستان دشواری مواجه است، سرویس‌های زیادی از دور خارج شده و کشتی‌های بلااستفاده نیز به مالکانشان بازگردانده می‌شود و بدون شک این کشتی‌ها یا Lay up و یا اوراق می‌شوند.
خبر سود 264 میلیون دلاری شرکت مرسک لاین در سه ماهه سوم، غیرمنتظره بود، زیرا سود این شرکت در اوایل سال، در سطح 685 میلیون دلار بوده است. البته هشدار رسیدن به چنین سودی دو هفته قبل، پس از اعلام تعدیل نیروی کار و سایر صرفه‌جویی‌ها از جمله کاهش سرعت برنامه‌های توسعه ناوگان، توسط شرکت مادر، AP Moller-Maersk داده شده بود.
در این سه ماهه متوسط نرخ کرایه حمل به پایین‌ترین سطح خود رسید و بازده سرمایه شرکت مرسک لاین به5.2 درصد، بسیار پایین‌تر از هدف 10 درصدی شرکت، رسید. در حالی که این بازده در سه ماهه سوم سال 2014 معادل 13.5 درصد بود.
از سوی دیگر مرسک برآورد کرد: تقاضای کانتینری جهان در بازه زمانی ماه ژوئیه تا سپتامبر کمتر از یک درصد رشد داشته که عمدتا به دلیل واردات ضعیف از سوی اروپا بوده است. در ضمن پیش‌بینی شده که نرخ رشد تقاضا در کل سال میلادی جاری (2015) بین 1 تا 3 درصد باشد.
براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه Container Trade Statistics، میزان بار جابجا شده از آسیا به اروپا در طول 9 ماه اول سال میلادی جاری، در مقایسه با مدت مشابه سال 2014، حدود 4.7 درصد کاهش یافت. البته حجم محمولات جابجا شده توسط خط Maersk با1.1 درصد افزایش به رقم دو میلیون و 427 هزار FEU رسید.
گروه Maersk شامل شرکتهای Maersk Oil، APM Terminals، Maersk Tankers، و سایر بخشها از جمله Maersk Line مجموعا سود 662 میلیون دلاری را در سه ماهه سوم سال میلادی جاری اعلام کردند.
سود کلی 3.4 میلیارد دلاری برای سال 2015 نیز نشان‌دهنده عملکرد خوب در شرایط دشوار حاکم بر بازارهای حمل تانکر و کانتینری است که در آن به منظور حفظ توانایی شرکت در بهره‌گیری از فرصت‌های بازار، اقدامات مستمری برای کاهش هزینه‌ها در کلیه بخش‌های گروه در حال انجام است.
در ماه سپتامبر حجم تجارت کانتینری در سطح جهان با 1.2 درصد کاهش به سطح 11.5میلیون TEU رسید، که سومین ماه متوالی کاهش سالانه بود. البته در برخی از مسیرها شرایط بهتر از سایر مسیرها بود. مثلا حجم تجارت از آسیا به آمریکای شمالی در ماه سپتامبر با 4.2 درصد افزایش به سطح 1.5 میلیون TEU رسید.
اگر چه ظرفیت ناوگان شرکت مرسک لاین در سه ماهه سوم سال در مقایسه با سه ماهه قبل، 1.7 درصد کاهش یافت ولی متوسط ظرفیت کشتی‌ها، 0.7 درصد افزایش داشته است.
طی سال جاری میلادی، ظرفیت اسمی ناوگان مرسک با نرخ 6.7 درصد افزایش یافت. ظرفیت غیرفعال این شرکت در پایان سه ماهه سوم سه فروند کشتی با ظرفیت 320 هزار و 86 TEU بود که یکی از این کشتی‌ها از کشتی‌های نوع Triple-E بوده است. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار