۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰

تغییرات جوی؛ دلیل مرگ فک ها در سواحل آذربایجان

دلیل مرگ 11 قطعه فک خزری در سواحل شمالی آذربایجان، از سوی کارشناسان محیط زیست این کشور تغییرات آب و هوایی اعلام شده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۰۶۶
تغییرات جوی؛ دلیل مرگ فک ها در سواحل آذربایجان
 مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص علل مرگ و میر 11 قطعه فک خزری در سواحل آذربایجان اظهار داشت: کارشناسان آذربایجانی پس از گذشت یک هفته از مرگ فک های خزری در سواحل این کشور به صورت غیر رسمی اعلام کردند.
داوود میرشکار افزود: پس از انجام نمونه برداری های صورت گرفته از لاشه فک ها مشخص شد دلیل مرگ آنها را تغییرات آب و هوایی فصل اعلام کردند.
وی اذعان داشت: همچنین اعلام شده برخی از این فک های خزری نیز به دلیل به دام افتادن در تور صیادان دچار آسیب و نهایتاً مرگ شده اند.
به گفته مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، هر ساله با شروع فصل سرما اخباری مبنی بر مرگ و میر دلفین ها در سواحل آذربایجان منتشر می شود.
میرشکار تاکید کرد: اول آبان ماه امسال وزارت محیط زیست و ذخایر طبیعی جمهوری آذربایجان روز گذشته از مرگ 11 قطعه فک خزری در شمال آب های ساحلی این کشور خبر داده بود.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: تا کنون گزارشی مبنی بر شیوع بیماری دیس تمپر در فک های خزر از بین رفته از سوی کارشناسان محیط زیست کشور آذربایجان منتشر نشده است.
وی در ادامه گفته های خود یادآور شد: بیماری ویروسی دیس تمپر (Distemper) در سال ۲۰۰۱ میلادی در یک فاجعه محیط زیستی منجر به مرگ دسته جمعی بیش از ده هزار فک خزری در سواحل ترکمنستان، ایران، قزاقستان و آذربایجان شد.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست در ادامه اظهار کرد: هم اکنون در کشورهای روسیه و قزاقستان شکار فک خزری به صورت قانونی انجام می شود اما در کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و ایران به هیچ عنوان صید فک خزری توسط شکارچیان و صیادان انجام نمی شود.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: هر ساله با سرد شدن هوا، فک های خزری برای تولید مثل به سواحل شمالی دریای خزر در روسیه مهاجرت می کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار