۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵

گروه بین المللی حفاظت از فک خزری تشکیل شد

از سوی مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری ( لنی پارت)، گروه بین المللی حفاظت از فک خزری متشکل از نمایندگانی از کشورهای روسیه، قزاقستان و ایران تشکیل شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۹۲۸
گروه بین المللی حفاظت از فک خزری تشکیل شد
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: به منظور برگزاری کارگاه حفاظت از فک خزری برای بومیان کشور روسیه اوایل مهرماه هیئت ایرانی از مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری ( لنی پارت) به روسیه اعزام شد.
صیاد شیرازی، با اشاره به اینکه این کلاس های آموزشی با موفقیت برگزار شد، تصریح کرد: بومیان روسی از برگزاری این کلاس های آموزشی به شدت استقبال کردند.
وی بیان کرد: در کنار تشکیل کارگاه های آموزشی حفاظت از فک خزری، گروه بین المللی حفاظت از فک خزری را متشکل از برخی نمایندگان روسی، قزاقی و ایرانی تشکیل دادیم.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری عنوان کرد: از آنجا که ما نمی توانیم به عنوان نیروی خارجی اقدامات موثری در راستای حفاظت از فک خزری در کشورهای روسیه و قزاقستان داشته باشیم، لذا تشکیل این گروه حفاظتی در جلوگیری از نابودی نسل فک های خزری بسیار موثر خواهد بود.
به گفته وی، آموزش نیروهای روسی و قزاقی می تواند کمک بسیاری در این امر کند و ما نیز فقط می توانیم با آموزشهای لازم آنها را در این راستا هدایت کنیم.
شیرازی تصریح کرد: امیدواریم اعضای گروه بین المللی حفاظت از فک خزری در روسیه و قزاقستان روز به روز بیشتر شود تا بتوانیم به اهداف تعیین شده در راستای حفاظت از این تنها پستاندار دریای خزر گام های بیشتری برداریم.
وی همچنین از برگزاری کلاس های آموزش حفاظت از فک خزیری در دانشگاه آستاراخان روسیه خبر داد و گفت: در سفر اخیر موفق شدیم به چند مرکز علمی، دانشگاه و مدرسه مراجعه کنیم و آنها را تا حدودی با نحوه حفاظت از فک خزری آشنا کنیم.
شیرازی تاکید کرد: از آنجا بیشترین میزان فک های خزر در سواحل روسیه زندگی می کنند، لذا امکان پژوهش در خصوص این تنها پستاندار دریای خزر در سواحل این کشور برای پژوهشگران ایران بسیار راحتتر خواهد بود.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خززی یادآور شد: برگزاری کلاس آموزشی در روستایی واقع در دلتای رودخانه ولگا از اهمیت بسیار زیادی برای ما برخوردار بود چرا که اکثر اهالی این روستا شکارچی هستند و شکار فک خزری یکی از شغل های اصلی آنها محسوب می شود.
وی گفت: با حضور ما در این روستا اکثر اهالی سعی در پنهان کردن شکار فک خزری داشتند اما با تحقیقاتی که انجام دادیم مشخص شد که شکار فک خزری در این روستا به صورت گسترده صورت می گیرد.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری اظهار داشت: حفاظت از فک خزری نمی تواند فقط به سواحل ایران محدود شود بلکه تمام کشورهای حاشیه دریای خزر باید نسبت به حفاظت از این پستاندار دریایی اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه فک خزری گونه ای مهاجر است، متذکر شد: حفاظت از فک خزری نیازمند همکاری تنگاتنگ کشورهای حاشیه دریای خزر است و از آنجا که حفاظت از فک خزری هم اکنون به صورت پایلوت در میان کشورهای حاشیه دریای خزر در جزیره آشوراده آغاز شده است، لذا قصد داریم سایر کشورهای حاشیه دریای خزر را با آموزش در جزیره آشوراده نسبت به راه اندازی چنین مراکز حفاظتی در کشورشان ترغیب کنیم.
شیرازی تاکید کرد: این کارگاه های آموزشی با کمک مرکز حفاظت از فک هلند در روسیه برگزار و تمام هزینه های آن از سوی این مرکز تامین شد.
لازم به ذکر است، با همکاری مشترک مرکز تحقیقات و احیا فک هلند از سال 2010 مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در جزیره آشوراده راه اندازی شده است.
برچسب ها: خزر
ارسال نظرات
آخرین اخبار