۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷

فعالیت مافیای بزرگ تجارت فک خزری در روسیه

فعالیت مافیای بزرگ تجارت فک خزری در روسیه و حمایت دولت این کشور از این مافیا موجب از بین رفتن نسل تنها پستاندار دریای خزر در آینده نزدیک خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۹۲۶
فعالیت مافیای بزرگ تجارت فک خزری در روسیه مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در گفتگو با خبرنگار مانا بیان کرد: با وجود اینکه از سال 2007 میلادی شکار فک در روسیه غیرقانونی اعلام شده است اما هیچ گونه مجازاتی برای صید این گونه دریایی از سوی دولت روسیه در نظر گرفته نشده است.
صیاد شیرازی متذکر شد: به این ترتیب در نظر نگرفتن مجازات برای متخلفان صید فک نشان از این دارد که دولت روسیه عزم جدی برای حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر ندارد.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری از وجود مافیای بزرگ تجارت فک خزری در روسیه خبر داد و گفت: به نظر می رسد این مافیای بزرگ تحت حمایت دولت روسیه به فعالیت های صیادی خود ادامه می دهد.
وی گفت: بنابراین تلاش های بین المللی برای جلوگیری از صید قانونی فک خزری در روسیه را آغاز کرده ایم که امیدواریم این تلاش های نتیجه بخش باشد.
وی افزود: در کشور روسیه چندین مرکز بزرگ پرورش روباه برای بهره برداری از پوست این حیوان وجود دارد که یکی از اصلی ترین غذاهای این روباه ها فک است؛ بنابراین بخش زیادی از فک ها با هدف تبدیل شدن به خوراک روباه های پرورشی صید می شوند.
وی گفت: از سوی دیگر پوست فک خزری برای دوخت کلاه و شال از اهمیت بسیاری بین مردم روس برخوردار است و همین عوامل باعث شده تا صید فک خزری به راحتی در روسیه انجام شود.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری بیان کرد: نکته قابل توجه اینکه بچه فک ها رنگ پوستشان تا قبل از بالغ شدن سفیدبرفی است و پس از بلوغ خاکستری رنگ می شود.
وی با اشاره به اینکه پوست برفی بچه فک ها از محبوبیت بسیاری در بین مردم برخوردار است و قیمت بسیار بالاتری نیز دارد، گفت: متاسفانه بچه فک ها نیز یکی ازمهمترین اهداف صیادان هستند تا بتوانند با فروش پوست آنها درآمد زیادی کسب کنند.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری با بیان اینکه صید غیرقانونی فک خزری در کشورهای روسیه و قزاقستان به صورت گسترده انجام می شود گفت: این در حالی است که دولت های این کشورها نیز مجوز صید قانونی را برای صید بیش از ده هزار قلاده فک در سال صادر می کنند.
به گفته شیرازی، صید قانونی و غیرقانونی در این کشورها که دارای بیشترین جمعیت فک خزری هستند به عنوان یکی از مهمترین عوامل کاهش جمعیت این پستاندار دریای خزر محسوب می شود.
به گفته مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری، علاوه بر صید بی رویه در شمال دریای خزر، تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین، انتقال بیماری های ویروسی از طریق سگ سانان و آلودگی های میکروبی دریای خزر از جمله دلایل کاهش میزان جمعیت فک خزری است.
وی در ادامه از همکاری تنگاتنگ خانم لنی هارت، رئیس موسسه فک خزری هلند با مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری آشوراده خبر داد و گفت: این موسسه تجارب زیادی در حفظ گونه فک دارد و هرساله دوره های آموزشی زیادی در سراسر دنیا برگزار می کند که اخیراً یک دوره آموزشی در روسیه برگزار کرد که بسیار نیز مورد استقبال واقع شد.
شیرازی در ادامه از انجام تحقیقات در زمینه مطالعه لاشه فک ها در مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری خبر داد و گفت: گشت های دریایی و ساحلی ماهانه دو بار توسط این مرکز انجام می شود تا با مشاهده احتمالی لاشه یا فک بیمار بتوان اقدامات نجات بخشی را انجام داد.
وی همچنین به امداد و نجات سمورهای آبی در سه استان ساحلی در این مرکز درمانی اشاره کرد و گفت: علاوه بر امداد و نجات فک خزری در این مرکز، سمورهای آسیب دیده نیز در این مرکز درمان می شوند.
این فعال محیط زیست دریایی اظهار داشت: در رودخانه های منتهی به دریای خزر، سمورهای آبی زیادی زندگی می کنند که آنها نیز گاهی در دام صیادان افتاده و یا به نحو دیگری دچار آسیب می شوند.
لازم به ذکر است، با همکاری مشترک مرکز تحقیقات و احیا فک هلند از سال 2010 مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در جزیره آشوراده راه اندازی شده است.
فک خزری یکی از پستانداران کمیاب آب‌زی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند.
برچسب ها: فک خزری روسیه
ارسال نظرات
آخرین اخبار