به گزارش خبرنگار مانا محمد سعید نژاد در پانزدهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی که صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص مباحث برنامه ششم توسعه گفت: طی یک سال گذشته احکام فراوانی تهیه شده است که در حال تنظیم آنها برای ارائه هستیم در این زمینه کلیه کارشناسان و فعالین حوزه دریا می توانند پیشنهادات خود را ارائه دهند تا در برنامه بعدی احکام موثری برای توسعه دریا داشته باشیم.
وی با اشاره به سیاست های سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص گسترش و حضور فعال بخش خصوصی به صورت رقابتی و غیر انحصاری اظهار داشت: در خصوص لایروبی روش و ساختار از همه نظر دارای اشکال است به همین جهت مطالعات و بررسی های لازم جهت واگذاری این فعالیت به بخش خصوصی انجام شده است تا طی یک فرایند مشخص عملیات لایروبی واگذارشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در فاز اول، تجهیزات لایروبی به غیر از 6 دستگاه لایروب خاص واگذار و در مرحله بعدی و طی 3 سال آینده کلیه دستگاه ها واگذار و عملیات لایروبی به صورت پیمانکاری و خرید خدمات از بیرون انجام می شود.
وی واگذاری شناورهای راهنما بر، یدک کش ها و خدمات دریایی را از برنامه های آینده سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرده و گفت: همچنین واگذاری بنادر کوچک از دیگر برنامه های سازمان بنادر است.
سعید نژاد اداره بنادر به شکل کنونی را مناسب ندانست و گفت: سازمان بنادر باید 3 یا 4 بندر بزرگ کشور را مدیریت کند و سایر بنادر کوچک را واگذار کند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی توضیحاتی در خصوص فاینانس و صکوک گفت: در صکوک اوراق مشارکت عمومی منتشر می شود و حتما باید یک موسسه مالی معتبر تضمین کننده اوراق صکوک باشد. در ایران هم این کار از طریق بورس اوراق بهادار انجام می شود.
سعید نژاد افزود: دو اشکال و مانع اساسی در اوراق صکوک کشور باعث شده این موضوع در کشور توسعه پیدا نکند. علت اصلی نبود بانک تضمین کننده است. بسیاری از بانک ها در ارائه تضامین و تایید پروژه ها دچار محدودیت های بسیاری هستند. مشکل دیگر بحث هزینه های اوراق صکوک است که پروژه های اقتصادی با آنها همخوانی ندارد.
وی با اشاره به انتشار اوراق صکوک بین المللی درکشور تصریح کرد: این اوراق عمدتا از طریق بانک مرکزی منتشر شده است اما باز هم هزینه ها بالا است .
وی گفت: تفاوت فاینانس با اوراق صکوک این است که در فاینانس اوراقی منتشر نمی شود بلکه بانک تضمین کننده از منابع داخلی خود تسهیلات را در اختیار می گذارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در بحث فاینانس خارجی مهمترین عامل پرداخت تضامین است البته کشور ها مقرراتی را هم در خصوص پرداخت فاینانس دارند.
سعید نژاد گفت: در حال حاضر ایران در رتبه بندی کشورها در خصوص ریسک پذیری از میان هشت رتبه در رتبه هفتم قرار دارد در نتیجه تضمین ها و هزینه ها در ایران بسیار بالاتر است و این تضمین ها برای فاینانس صرفا از طریق بانک مرکزی و وزارت دارایی صورت می گیرد.
وی در ادامه افزود: در ایران همواره فاینانس ها از سوی بانک ها و شرکت های دولتی و با تضامین دولتی پرداخت شده است و همواره میزان تعهداتی که دولت متعهد می شود بر اساس چارچوب قوانین معین و مشخص مربوط به اخذ فاینانس است.
در این جلسه طی گزارشی " کاربرد ابزارهای تامین مالی پیشرفته در توسعه خدمات بنادر و کشتیرانی " مطرح شد. همچنین اتاق فکر بنادر هرمزگان و گیلان گزارشی از فعالیت های خود ارائه کردند.
با عنایت به جایگاه ریسک پذیری رتبه بندی (رنکینگ) بنادر کشور که این امر مهم ترین بخش مرتبط با صنعت دریانوردی یعنی شرکت های کشتیرانی و بالاخص شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را متاثر نموده و در نتیجه مزید بر بروز برخی اختلالات مستقیم بر شرکت های کشتیرانی ، از نظر مالی نیز آن ها را در مضیقه قرار داده است.
با عنایت به موارد پیش گفته و هم چنین با توجه به برنامه های در دستور کار شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، از جمله ارتقاء جایگاه رنکینگ شرکت ، پیشنهاد می شود:
1) کشتیرانی جمهوری اسلامی طی فراخوان ، نظرات کارشناسی همکاران را به منظور نیل به اهداف سازمانی اخذ نماید.
2) اتاق فکر مشترک فیمابین سازمان های ذیربط و شرکت های کشتیرانی ایجاد / تقویت شده و راهکارهای مناسب در خصوص ارتقاء جایگاه بنادر کشور اتخاذ گردد.
و من ا... التوفیق