۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷

کانتینربرهای مرسک قادر به عبور از پاناما نیستند

کانتینربرهای مرسک با ظرفیت 14 هزار TEU قادر به عبور از کانال پاناما نیستند.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۵۷۱۹
کانتینربرهای مرسک قادر به عبور از پاناما نیستند
به گزارش گروه بین الملل مانا، در هفته گذشته شاهد سفارش ساخت 9 فروند کانتینربر به ظرفیت 13 هزار TEU بودیم. این کشتی ها برای حمل انواع محمولات و نه تنها یک نوع کالا طراحی و ساخته می شوند.
شرکت کشتیرانی مرسک در حال تقویت ناوگان خود در تجارت های شرق – غرب و شمال – جنوب است. لازم به ذکر است در حالی که کشور چین در مرکز تجارت جهانی باقی خواهد ماند، رقبای نظیر مکزیک، ترکیه و دیگر اقتصادهای رو به رشد به عرصه رقابت پا می گذارند و مرسک در حال آماده سازی برای ارائه سرویس با توجه به الگوهای جدید تجارت جهانی است.
براساس این گزارش، سفارش ابتدایی این کشتی ها عرض کمتر از49 متر (که محدودیت کانال پاناما است) را نشان می دهد اما در قرارداد نهایی این کانتینربرها 53 متر عرض دارند که عبور آنها از کانال پاناما را غیرممکن می کند. 
به هرحال در صورت عدم استفاده از کانال پاناما انتخاب های دیگری نظیر فعالیت در شرق دور، اروپا و سواحل غربی و شرقی آمریکای جنوبی، شرق دور- آفریقای جنوبی و شرق دور- خاورمیانه برای این کانتینربرها وجود دارد.
اگر چه مقامات کانال پاناما از تعریض این کانال تا 54 مترسخن به میان آوردند، اما این میزان هنوز اجازه ورود کانتینربرهای جدید مرسک را از کانال پاناما نخواهد داد.
از سوی دیگر در ماه ژوئن سال جاری شرکت CMA CGM شش کانتینربر به ظرفیت 14 هزار TEU سفارش داد که عرض هر کدام 48.2 متر است که قادر به عبور از کانال پاناما هستند. این کشتی ها نیازمند جرثقیل کشتی به دریا هستند. 
کشتی های مرسک از سوی دیگر نیازمند جرثقیل های با گنجایش حمل 21 کانتینر بر روی عرشه هستند. این نوع جرثقیل ها در بنادر نیمه جنوبی رایج نبوده و محدودیت دیگری را برای این کانتینربرهای جدید مرسک بوجود می آورند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار