۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰

شهر تاریخی حریره کیش ثبت جهانی می شود

پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی حریره واقع در جزیره کیش شامل بندرگاه، حمام،مسجد،قنات و خانه های اعیانی با همکاری مشترک سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان میراث فرهنگی تهیه می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۸۶۱
شهر تاریخی حریره کیش ثبت جهانی می شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: عملیات نقشه برداری از شهر تاریخی حریره به عنوان تنها شهر تاریخی جزایر خلیج فارس که آثار آن هنوز هم باقی مانده، به اتمام رسیده است.
عباس نوروزی، گفت: نقشه برداری شهر تاریخی حریره با هدف تهیه پرونده ثبت جهانی این اثر مهم در خلیج فارس توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهیه شد.
وی یادآور شد: به منظور نقشه برداری شهر تاریخی حریره، 300 میلیون ریال از محل اعتبارات میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هزینه شده است.
این مقام مسئول در استان هرمزگان در ادامه سخنان خود اذعان داشت: به زودی با همکاری مشترک سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی حریره تهیه خواهد شد.
به گفته وی، ثبت جهانی شهر تاریخی حریره به عنوان یکی از اسناد مهم خلیج فارس نقش مهمی در اثبات حقانیت فارس بودن خلیج همیشه فارس خواهد داشت.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان یادآور شد: در شهر تاریخی حریره آثاری متعلق به دوران سلجوقی، ایلخانی، تیموری و صفوی وجود دارد.
وی تاکید کرد: زمانی که بندر تاریخی سیراف در اثر زلزله از بین رفت، تمام تجار و بازرگان برای ادامه تجارت به کیش سفر کردند و در آن زمان بود که شهر تاریخی حریره شکل گرفت.
معاون میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان افزود: با اضافه شدن سایر تجار از شهرهای مختلف کشور به تدریج شهر حریره آباد شد.
به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان، شهر تاریخی حریره شامل بندرگاه، حمام، مسجد، قنات و خانه های اعیانی است.
وی گفت: به منظور حفاظت از این شهر تاریخی در گذشته اقدامات حفاظتی از سوی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در شهر تاریخی حریره انجام شده است.
نوروزی همچنین از انجام چندین فصل کاوش های باستان شناسی در این شهر خبر داد و گفت: هم اکنون شهر تاریخی حریره به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری جزیره کیش مطرح است.
معاون میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان یادآور شد: در ایام پیک سفر در کیش هر ساله در زمستان و نوروز شاهد حضور حجم انبوه گردشگران در شهر تاریخی حریره هستیم.
وی در ادامه سخنان خود از ادامه مرمت مسجد تاریخی ماشه در جزیره کیش خبر داد و گفت: این مسجد که متعلق به دوره قاجاریه است از آثار تاریخی مهم حوزه خلیج فارس محسوب می شود.
به گفته نوروزی، عملیات مرمت این اثر تاریخی از سال 86 آغاز شده و هر سال با تخصیص اعتبارات ادامه می یابد.
این مقام مسئول در استان هرمزگان اذعان داشت: امسال نیز به منظور مرمت مسجد ماشه مبلغ 200 میلیون ریال اعتبار استانی تخصیصی یافته است.
وی یادآور شد: این پروژه مرمتی پس از اتمام ماه مبارک رمضان آغاز می شود و به مدت دو ماه به طول خواهد انجامید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار