۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶

زمان در حال از دست رفتن است/لزوم بازنگری سریعتر تعرفه های بندری

نویسنده: مديريت پورتال
کد خبر: ۴۸۳۵۴
زمان در حال از دست رفتن است/لزوم بازنگری سریعتر تعرفه های بندریگران بودن بنادر ایرانی در مقایسه با بنادر خارجی وهمچنین راندمان بسیار پایین این بنادر نسبت به بنادر خارجی مدت هاست به صورت جدی از سوی اعضاء انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته مطرح است در همین خصوص کاپیتان حمزه کشاورز رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در گفتگو با خبرنگار مانا با بررسی مقایسه ای هزینه های بندری یک کشتی با ظرفیت 6500 کانتینر که سفر خود را از ایران آغاز کرده و در 11 بندر توقف داشته توضیحاتی در این خصوص ارائه داد.کاپیتان کشاورز با بیان اینکه در این مقایسه هزینه های بندری کشورها طبق صورتحساب هایی که گرفته شده با هزینه های بندری بنادر خودمان مقایسه شده است گفت: این مقایسه در شرایط مساوی صورت گرفته به گونه ای که هزینه بندری یک روز اقامت کشتی ها در بنادر محاسبه شده است.
وی درادامه با اشاره به هزینه های بندری که شامل هزینه ورود به بندر راهنمایی، یدک کشی، طناب کشی و اقامت دراسکله، و ... می شود تصریح کرد: مجموع هزینه های بندری که در صورتحساب ها استخراج شده است نشان می دهد بندرعباس برای همان کشتی تقریبا سه برابر و نیم هزینه های کمترین بندر، یعنی تایوان بوده است. این هزینه ها سه برابر مالزی، جبل علی و هنگ کنگ و نزدیک به یک برابر و نیم بندر شانگهای است که بندری رودخانه ای و نیاز به راهنمایی طولانی دارد.
کشاوز کندی عملیات بندری و طولانی شدن ماندگاری کشتی در بندر و افزایش هزینه مالک کشتی را از دیگر مشکلات بنادر کشور عنوان کرده و گفت: با توجه به اینکه برخی از مؤلفه های هزینه ای بر اساس مدت اقامت کشتی در بندر دریافت می شود و با توجه به اینکه راندمان بنادر ما پایین است بالطبع هزینه اقامت در بنادر ایرانی بالاتر هم می رود. 
وی تصریح کرد: این در حالیست که در بنادر خارجی هر اندازه عملیات کشتی بیشتر باشد با برنامه ریزی صحیح جرثقیل های بیشتری در اختیار کشتی گذاشته می شود. به عبارتی دیگر با حداکثر تجهیزات، کشتی در حداقل زمان ممکن عملیات تخلیه و بارگیری را انجام می دهد و بنادر خارجی بین خودشان در رقابت برای ارائه بیشترین راندمان و کمترین اقامت بندری برای کشتی ها هستند.
رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته افزود: متاسفانه در بنادر ایران راندمان بسیار ضعیف است و همین مساله باعث شده در عمل مدت اقامت کشتی ها بسیار بالاتر از معمول باشد و هزینه کشتی ها هم بیشتر شود.
کشاورز با اشاره به هزینه یک روز اقامت کشتی اشاری در بندرعباس گفت: در سال 93 این هزینه حدود 36 هزار دلار و برای سال 92 حدود 32 هزار دلار بوده است در صورتیکه همین هزینه در تایوان 9 هزار دلار، مالزی 10 هزار دلار، جبل علی 11 هزار دلار، هنگ کنگ 12 هزار دلار، سنگاپور 18 هزار دلار و شانگهای 28 هزار دلار است. لازم به ذکر است در عمل به دلیل اقامت طولانی مدت کشتی در بندرعباس هزینه پرداختی برای هر کشتی بیش از 50 هزار دلار می شود. 


وی با اشاره به اینکه این موضوع در جلسات مختلف با سازمان بنادر و دریانوردی مطرح شده است اظهار داشت: اما هنوز مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی باور نکرده اند که این هزینه ها تا چه اندازه بالاست.
وی گفت : در صورت لزوم ما آمادگی کامل داریم به صورت مستند و با توجه به صورتحساب هایی که داریم موضوع را خدمتشان ارائه کنیم.
کاپیتان کشاورز در ادامه افزود: البته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از زمانی که مسئولیت را به عهده گرفته است رویکرد مثبتی داشته اند ایشان تعرفه سال 93 را با یک اعلام زمانی 45 روزه به اجرا گذاشتند اما در سنوات گذشته بعضا تعرفه ها را بدون اطلاع قبلی اعلام و اجرایی می کردند.
وی گفت: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی قول دادند که در ساختار تعرفه برای سال 94 بازنگری کلی صورت گیرد اما این بازنگری هنوز شروع نشده است و ما معتقدیم زمان در حال از دست رفتن است و باید بازنگری تعرفه هر چه سریع تر شروع شود.
کاپیتان کشاورز پیچیده بودن تعرفه های بنادر ایرانی را مشکلی دیگر عنوان کرد و افزود: تعرفه های سازمان بنادر تعرفه های پیچیده ای است در صورتیکه برخی از کشورها مانند مالزی 4 یا 5 نوع مولفه هزینه و تعرفه بیشتر ندارند آنها تعرفه ها را ساده تعریف کرده اند تا صورتحساب و کنترل صورتحساب ها راحت تر انجام شود.
وی سپس به افزایش تعرفه ها اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به صورت سنواتی هر سال به طور متوسط 10 درصد تعرفه ها را افزایش داده است، تعرفه ها به دلیل داشتن مؤلفه های مختلف، ارتباط منطقی خود را از دست داده و ساختار تعرفه ای سازمان بنادر و دریانوردی در شرایط فعلی دچار مشکل شده است.
رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به گران بودن هزینه تخلیه و بارگیری در بنادر کشورمان گفت: هزینه تخلیه یک کانتینر 20 فوت در بنادر مالزی 74 دلار، تایوان 76 دلار، هنگ کنگ 78 دلار، نینگبو چین 94 دلار و شانگهای 91 دلار است در حالیکه هزینه تخلیه همان کانتینر در بنادرایرانی177 دلار است.
 
 

 وی ادامه داد :همچنین هزینه تخلیه یک کانتینر 40 فوت در بندرعباس 266دلار است در حالیکه این رقم در مالزی 111 دلار، ،تایوان 95 دلار، هنگ کنگ 142 دلار و شانگهای 136 دلار است.


 کاپیتان کشاورز در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه خدمات دهی به کشتی ها در بنادر ایران هم به مراتب از سایر بنادر دنیا پایین تر است توضیح منطقی برای گران بودن خدمات تخلیه و بارگیری وجود ندارد.
وی درباره راندمان جرثقیل ها نیز گفت: مطالعاتی توسط یکی از انجمن های مرتبط در خصوص عملکرد جرثقیل ها در بنادر ایرانی و مقایسه آن در بنادر خارج و منطقه صورت گرفته که ذیلا به ضمیمه است.


کشاورز گفت : همانگونه که ملاحظه می کنید بنادر ایرانی کمترین راندمان را در این خصوص دارند. این مساله باعث معطلی بیشتر کشتی ها در کنار اسکله و همچنین انتظار جهت پهلودهی در لنگر گاه می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هزینه اقامت در اسکله بر اساس مدت اقامت محاسبه می شود در عمل هزینه مضاعفی به خطوط کشتیرانی تحمیل می شود.
کشاورز افزود:به عبارتی علاوه بر اینکه کشتی ها معطل می شوند ، کشتی ها دیرتر به بندر بارگیری می رسند و بارها در آن بنادر معطل می شوند در نتیجه درآمد کشتی کم می شود و از طرفی چون مدت زمان ییشتری کنار اسکله مانده باید هزینه بیشتری هم به سازمان بنادر و دریانوردی بپردازد. ضمن اینکه معطلی محمولات در بنادر بارگیری هم به خودی خود به هزینه های ملی اضافه می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار