۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰

ناوگان دریایی کشور؛مصداق کامل اقتصاد مقاومتی

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت : امیدواریم حمایت از ناوگان ملی به عنوان یک آیتم اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۸۲۵۷
ناوگان دریایی کشور؛مصداق کامل اقتصاد مقاومتی
به گزارش خبرنگار مانا محمد حسین داجمر درمراسم اختتامیه بیست و دومین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی کشور با تبریک روز جهانی دریانورد گفت : متاسفانه در این سالها به دلیل تحریم های دول غربی ظلمی مضاعف به دریانوردان کشور وارد شده است .
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته بارها تصمیمات و جمع بندی هایی در قطعنامه های همایش ارگانهای دریایی اتخاذ شده اما آنگونه که باید اجرایی نشده است افزود: دریانوردان ما در دوران هشت سال دفاع مقدس و نیز دوران تحریم ها محور اصلی و خط دفاعی مقابله با دشمن بوده اند اما این نقش آنگونه که باید توسط رسانه ها متبلور نشده است.
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت : عدم موفقیت تحریم های اعمال شده بر کادر دریایی و دریانوردان کشور از سوی دول غربی ، به دلیل سرمایه گذاری های بلند مدت ناوگان ملی در زمینه نیروی متخصص دریانورد بوده است.
وی با بیان اینکه این نیروی تلاشگر تاکنون محدودیت های بسیاری را پشت سر گذاشته است اظهار داشت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن چهار هزار دریانورد متخصص توانسته است از وابستگی 80 درصدی به نیروی دریانورد خارجی دوران ابتدای انقلاب به رقم 15 درصدی استفاده از نیروی دریانورد خارجی در حال حاضر برسد.
داجمر با بیان اینکه متاسفانه مراکز آموزشی دریایی کشورتنها نام دانشگاه دریایی را یدک می کشند گفت : وزارت علوم و موسسات آموزشی در سالهای اخیر از جذب دانشجو برای آموزش نیروی دریانورد خودداری کرده اند و فقط انتظار بورسیه کردن دانشجوها را دارند.
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید  کرد :ما امیدواریم مسئولان وزارت علوم با اجرای تمهیدات لازم سیستم آموزشی جذب نیروی دریانورد را در مراکز آموزشی تقویت کنند تا علاوه بر تامین نیاز داخلی نسبت به صدور دریانورد اقدام کنیم.
داجمر تصریح کرد :ما از برگزار کنندگان این همایش ها انتظار داریم با بازنگری مجدد به اهداف همایش های دوره های قبل و با پیگیری مصوبات چون معافیت مالیاتی دریانوردان ، امتیازات حقه دریانوردان را محقق کنند.
وی در ادامه به مذاکرات ژنو و توافقات در دست اقدام تیم مذاکره کننده اشاره کرد و گفت :ما از تیم مذاکره کننده تحریم ها انتظار داریم در مذاکرات ژنو ترتیبی اتخاذ کنند تا با رفع تحریم ها همانطور که شرکت های خارجی از بازارهای ما بهره مند خواهند شد ،زمینه استفاده از بازارهای بین المللی نیز برای شرکت های کشتیرانی داخلی فراهم شود.
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد :علی رغم آنکه شرایط تحریم شرایط سخت و دشواری بود اما موجب ایجاد توانمندی هایی در تمامی بخش های اقتصادی خصوصا حمل و نقل دریایی شد که امیدواریم با رفع تحریم ها این توانمندی ها و سرمایه هایی که در شرایط سخت و دشوار تحریم بدست آمده به فراموشی سپرده نشود.
داجمر ضمن تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی به فعالیت صنعت دریایی کشور که هم اکنون مصداق کامل اقتصاد مقاومتی است اشاره کرد وافزود : شاید بشود گفت بیشترین صنعتی که در بخش اقتصاد مقاومتی در صدر قرار دارد بخش دریایی است که با اقداماتی که در این زمینه در مقابله با تحریم ها انجام گرفته است بسیار قابل تقدیر و ستایش است .
وی با بیان اینکه مفهوم اقتصاد مقاومتی به این معناست که با حمایت از امکانات و توان داخلی حداکثر استفاده را ببریم گفت : انتظار داریم با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی ، حمایت از عوارض و حمایت از نوبت دهی به کشتی ها در بنادر کشور، بتواند ناوگان ما را نسبت به سایر کشورها رقابتی تر کند.
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امیدواریم حمایت از ناوگان ملی  به عنوان یک آیتم اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد گفت : در حال حاضر بنادر کشورهای حاشیه خزر با ارائه تسهیلات و حمایت از ناوگان خودی ، امتیاز ویژه ای برای ناوگان شان در نظر دارند اما متاسفانه ناوگان ملی کشور در خزر از حداقل حمایت ها در بنادر داخلی برخوردارند.
وی همچنین با تاکید بر اقتصاد مقاومتی ، جذب نیروی انسانی متخصص ، حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی و تحول اساسی در سیستم توسعه بنادر را با سرمایه گذاری بخش خصوصی خواستار شد.
داجمر با بیان اینکه از انتقادات درجهت اصلاح و ارتقاء بهره وری فعالیت هایمان استفاده کنیم گفت : بنادر ما به لحاظ نرم پایین تخلیه و بارگیری و معطلی کشتی ها در رده قابل قبولی قرار ندارد و انتظار داریم با ایجاد رقابت در بنادر و اصلاح در نحوه واگذاری اپراتوری های بندری شاهد افزایش بهره وری باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار