۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸

پایتخت دریایی ایران چشم به راه توجه مسئولان

نویسنده: آتوسا اميری
کد خبر: ۴۲۲۸۲
پایتخت دریایی ایران چشم به راه توجه مسئولانتعطیلات نوروزی به پایان رسید و در این میان خانواده ها هر یک با توجه به مقصد سفر و البته بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته بودند سعی کردند بهترین استفاده را از این ایام ببرند. در میان انواع و اقسام وسایل حمل و نقلی یعنی خودروی شخصی ، اتوبوس ، قطار و هواپیما عده ای هم ترجیح دادند تا بخشی از سفر خود را با کشتی انجام دهند تا علاوه بر رسیدن به مقصد خاطره ای خوش برای خود به جا بگذارند. اما با توجه به سواحل پهناور دریایی شمال و جنوب کشور و با توجه به همجواری هفت استان کشورمان با سواحل هنوز هم تعداد کسانیکه سفرهای دریایی را انتخاب می کنند بسیار اندک است که دلایل مختلفی از جمله ناشناخته بودن این نوع از سفرها برای همه مردم ،نبود تبلیغات کافی، فراهم نبودن امکانات و زیرساخت ها ی مناسب ، نبود شناور ها ی مسافری مجهز را می توان برشمرد.هر چند در نوروز امسال شش میلیون و 839 هزارو 209 نفر بین بنادر مختلف جابه جا شده اند و مسافرت های دریایی از رشد 10 درصدی برخوردار بوده است اما با توجه به پتانسیل های بالقوه موجود این تعداد سفر دریایی کافی نیست.
به گزارش مانا استان هرمزگان که دارای جزایر بکر و زیبای هرمز ، هنگام ، قشم و کیش است در ایام نوروز با 4 میلیون و 874 هزار و 997 نفر پایتخت سفرهای دریایی نامیده شد اگر چه هدف تعداد زیادی از این مسافران کیش و قشم بوده اما با این حال مسافرت به جزایر دیگر نیز قابل تامل و اعتناست . بر اساس آمارهای منتشره در این ایام تنها 449 هزارو 644 دستگاه خودرو از طریق مسیرهای دریایی بین سرزمین اصلی و جزایر کیش و قشم جابه جا شده است. همچنین 89 هزارو 993 نفراز طریق مسیر دریایی به کیش و یک میلیون و 229 هزارو 332 نفر به قشم سفر کردند. سایر استان های جنوبی کشور مانند استان بوشهر با یک میلیون و 224 هزار و 695 نفر ، استان خورستان با 229 هزارو 329 نفر و استان سیستان و بلوچستان نیز با 17 هزار و 445 نفر هر کدام سهمی در این جابه جایی ها بر عهده داشته اند.

در این میان تعداد 61 هزارو 200 مسافر نوروزی همراه با 3400 دستگاه خودرو توسط کشتیرانی والفجر در مسیرهای بندر لنگه - کیش، بندرعباس- قشم، بوشهر- چارک، خرمشهر-کویت و بالعکس جابه جا شده اند. استان های شمالی تنها در بخش گردشگری تفریحی دریایی فعالند و سفرهای دریایی هنوز جایگاهی در این بخش از جغرافیای طبیعی کشور ندارد. قایقرانی بر روی تالاب بین المللی انزلی و دریای خزر نهایت استفاده از دریا در این ناحیه از کشور است. در ایام نوروز استان مازنداران 283 هزار و 497 نفر، گیلان 81 هزار و 605 نفر، گلستان 23 هزارو 739 نفر و امیر آباد 3 هزارو 902 نفر را جهت گردشگری دریایی جابه جا کرده اند.

*افزایش 10 درصدی مسافرت دریایی

مسافرت دریایی در سال جدید نسبت به سال های قبل با روند افزایشی مواجه شده که این کار لزوم برنامه ریزی و توجه به زیرساخت ها همچنین ظرفیت سازی را بیش از پیش یادآور شده وبه رسالت و مسئولیت مسئولان مربوطه می افزاید.

سید علی استیری معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با مانا با اشاره به افزایش 10 درصدی حمل و نقل مسافری دریایی در کشور می گوید: افزایش سفرهای دریایی در نوروز امسال نشان می دهد سفرهای دریایی جایگاه خود را در میان خانواده ها یافته است هرچند مسائلی هم وجود دارد که باید با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان مناطق آزاد حل شود.

وی در ادامه تصریح می کند: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان بخش حاکمیت دریایی کشور تمهیدات لازم برای سفرهای دریایی را انجام می دهد اما در سایر موارد باید سایر سازمان ها به تکالیف خود عمل کنند تا مسافرت های دریایی افزایش پیدا کند.

استیری می افزاید: بنادری که توسط سازمان بنادر و دریانوردی ساخته شده و سازمان از آنها بهره برداری می کند مانند بندر حقانی ، ذاکری، باهنر و لنگه از نظر زیرساخت ها ( ترمینال ، اسکله و شناور) کاملا استاندارد است اما متاسفانه بنادری که تحت نظارت و مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی نیست مانند بنادر چارک ، آفتاب، کیش ، پهل و لافت دارای اشکالاتی از نظر مدیریت و ایمنی است که امیدواریم با ایجاد تعامل با مناطق آزاد این مشکلات برطرف شود. در آن صورت می توان گفت که تمام سفرهای دریایی به صورت استاندارد انجام می شود.

وی درادامه با بیان اینکه کلیه بنادر دارای ترمینال مسافربری است می گوید: لازم است کلیه امکانات موجود در بنادر هم تراز و هم سطح شود تامردم از هر بندری که سفر می کنند از انجام سفر ایمن اطمینان داشته باشند.

استیری وظیفه سازمان بنادر و دریانوردی را انجام حمل و نقل دریایی مسافری ایمن بیان کرده می افزاید: توسعه زیرساخت ها در بخش مسافری با توجه به پیش بینی ها و رشد سفرهای دریایی صورت می گیرد.

*امکانات محدود انتظارات فراگیر

افزایش مسافران دریایی این واقعیت را نوید می دهد چنانچه بستر لازم جهت فعالی‌ت بخش خصوصی در بخش گردشگری و مسافرت های دریایی آماده شود در چنین شرایطی می توان به آینده این صنعت امیدوار بود. به هر حال با امکانات محدود نمی توان به انتظارات فراگیر پاسخ داد.

علیرضا رحیمی مدیر گردشگری شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اتفاقات محدود صورت گرفته در زمینه گردشگری دریایی در مناطق آزاد می گوید: ما از پتانسیل های دریا در بخش گردشگری دریایی استفاده نکرده ایم تنها مجموعه ای از بخش خصوصی در قشم و کیش فعال شده اند. اما انتظارات بسیار فراتر است و باید مناطقی مانند اروند، چابهار و انزلی در بخش گردشگری دریایی فراتر از گذشته عمل کنند.

وی در ادامه به مانا گفت: هدف ما ایجاد پیوند و ارتباط بیشتر بین مناطق آزادی است که در زمینه گردشگری دریایی فعالند. در همین خصوص با برخی نهادها،موسسات و سرمایه گذاران بخش های خصوصی صحبت شده تا بخش گردشگری دریایی فعال تر شود.

رحیمی توجه به زیر ساخت ها، تسهیلات و خدمات سرمایه گذاری، بازاریابی و تبلیغات، مدیریت ، نیروی انسانی و هماهنگی بین دستگاههای ذیربط وبخش خصوصی را از جمله مهمترین اقداماتی ذکر می کند که باید در جهت توسعه بخش گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

مدیر گردشگری شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به لزوم بررسی امکانات ناوگان مسافری دریایی می گوید: بررسی امکانات ناوگان مسافری دریایی و سرویس دهی شناورها در پسکرانه سواحل در حال انجام است به گونه ای که در این سرویس دهی گردشگری دریایی از آخرین نقطه مرزی یعنی بندرگوادر در چابهار آغاز و تا بندرعباس، جزیره قشم و کیش و جزایر پیرامونی آنها ادامه پیدا می کند.همچنین برنامه های خوبی در خصوص استفاده از سواحل و پهنه آبی اروند در دست اقدام است.

وی در ادامه تصریح می کند: در این خصوص مذاکراتی با مجموعه هتل های هما و ... صورت گرفته تا از امکانات اقامتی و پذیرایی آنها استفاده شود.

اسحاق اصلاحی مدیر تعاونی شناورهای تندرو بندرعباس نی‌ز با اشاره به افزایش سفرهای نوروزی و همکاری تنگاتنگ تعاونی با وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به خبرنگار مانا می گوید: با توجه به شناورهای جدید و تندرو مردم رغبت بیشتری به انجام سفرهای دریایی نشان دادند امیدواریم کمک های سازمان بنادرو دریانوردی از طریق وجوه اداره شده تداوم پیدا کند و تعداد شناورهای استاندارد بیشتری از این طریق وارد عرصه حمل و نقل مسافری شود.

وی در ادامه با بیان اینکه 10 فروند از شناورهای مسافری فعال در خطوط مسافری بندرعباس از طریق وجوه اداره شده ساخته شده می افزاید: در حال حاضر از طریق وجوه اداره شده 6 فروند شناور مسافری در ایزوایکو و سه فروند هم در شرکت کشتی سازی مدکندالو قشم در حال ساخت هستند که امیدواریم با پیوستن این شناورها به ناوگان حمل و نقل مسافری تا انتهای سال کمبودهای موجود برطرف شود.

ابراهیم پورفرج رئیس هیئت مدیره جامعه تورگردانان ایران آشنا نبودن مردم با امکانات گردشگری دریایی را در میزان سفرهای دریایی موثر دانسته می گوید: در سالهای اخیر امکانات گردشگری دریایی خیلی بهتر شده است اما تبلیغات در این خصوص زیاد نیست. مردم هنوز با امکانات کشتی های مسافری در داخل کشور آشنا نیستند.

وی در ادامه می افزاید: مالکان کشتی های مسافری باید با طراحی یک سفرنامه خوب و جذاب، مسیرهای گردشگری دریایی را همراه با نرخ ها و زمان های مختلف تدوین کنند در این صورت تورگردانان می توانند این برنامه ها را به مردم و علاقه مندان به سفرهای دریایی ارائه کنند.

پورفرج در ادامه با بیان اینکه جامعه تورگردانان آمادگی همه گونه همکاری در زمینه راه اندازی تورهای گردشگری دریایی را دارد تصریح می کند: در صورتیکه بسته های گردشگردی دریایی در اختیار تورگردانان قرار گیرد می توانند آن را به مردم معرفی کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار