
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از پورت تکنولوژی؛ طرحهای مربوط به این بندر جدید در چارچوب پروژه تنوعبخشی اقتصادی کویت و با هدف کاهش وابستگی کامل اقتصاد این کشور به نفت مورد بحث قرار گرفته است. چین در سال ۲۰۲۳ مجموعهای از تفاهمنامهها را برای کمک به کویت در اجرای پروژههای بزرگ زیرساختی، از جمله توسعه این بندر، امضا کرده بود.
وزارت کار کویت در دسامبر ۲۰۲۵ قراردادهای مهندسی، تأمین و ساخت (EPC) پروژه توسعه بندر مبارک الکبیر را با شرکت ساختوساز و ارتباطات چین (CCCC) امضا کرد که هزینه آن حدود ۴ میلیارد دلار برآورد میشود.
مقامات کویتی اعلام کردهاند که این پروژه با تکمیل فاز نخست به حدود ۵۰ درصد پیشرفت خواهد رسید. در این بندر چهار اسکله احداث میشود و انتظار میرود در سال ۲۰۲۶ به بهرهبرداری برسد. به گفته مقامات کویتی، این بندر مدرن موجب تسهیل حملونقل بار شده و کارایی زنجیره تأمین را بهعنوان یک قطب منطقهای بهبود خواهد بخشید. همچنین این بندر به پروژه راهآهن خلیج فارس متصل میشود و در ادامه به ابتکار «یک کمربند ـ یک جاده» چین خواهد پیوست.
طبق گزارش رسانهها، پس از تکمیل، مساحت این بندر حدود ۱۰ برابر افزایش یافته و به حدود ۱۱۶ میلیون متر مربع خواهد رسید.
محل احداث بندر در جزیره بوبیان در شمال کویت و در نزدیکی مرز عراق قرار دارد. انتظار میرود این پروژه رقابت منطقهای جدیدی را ایجاد کند، چرا که بسیاری از کشورها برای افزایش نقش خود در تجارت منطقهای در حال رقابت هستند.
بر اساس این گزارش، این پروژه بر تولید و صنایع سبک متمرکز خواهد بود و بهعنوان مرکز جدیدی برای تجارت منطقهای و بینالمللی ظهور میکند. مقامات کویتی بر داراییهای تاریخی، احترام سیاسی متقابل و همپوشانی اعتماد و منافع میان دو کشور تأکید دارند.
شرکت CCCC نیز اعلام کرده است که این پروژه نخستین پروژه بندری خاورمیانهای این شرکت خواهد بود که بخشی از آن بر اساس استانداردهای چین ساخته میشود و تخصص و فناوری این شرکت را در بر خواهد گرفت.
