
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از رویترز؛ با وجود این کاهش، حتی در اوج سیاستهای تجاری و شرایط عدم قطعیت اقتصادی، این چهارمین نوامبر قدرتمند ثبتشده پس از سالهای ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۴ بوده است.
طبق گزارش شرکت لجستیکی «گروه سیستمهای دکارت»، در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۵ میزان واردات بهطور میانگین ثابت بوده و تنها ۰.۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. این در حالی است که این رقم در اوایل سال ۲۰۲۵ رشدی نزدیک به ۱۰ درصد را نشان میداد که کاهش فعلی بیانگر اُفت تقاضا و ثبت سفارشهای محتاطانهتر است.
واردات از چین در ماه نوامبر با کاهش ۱۱.۳ درصدی نسبت به ماه قبل و ۱۹.۷ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۷۱۳ هزار و ۱۳۱ TEU رسید. این رقم در مقایسه با رکورد ۱.۰۲ میلیون TEU در ژوئیه ۲۰۲۴، کاهش ۳۰.۳ درصدی را نشان میدهد و سهم آن از کل واردات به ۳۲.۷ درصد رسیده است؛ در حالی که این سهم در ماه اکتبر ۳۴.۹ درصد بود.
بر اساس این گزارش، کل واردات از ۱۰ کشور مبدأ با کاهش ۶.۷ درصدی نسبت به ماه قبل، معادل ۱۱۰ هزار و ۴۱۰ TEU، مواجه شده است که از این میزان، چین بهتنهایی مسئول کاهش ۹۰ هزار و ۷۷۰ TEU بوده است.
در این میان، کره جنوبی با ۱۲.۸ درصد، هنگکنگ با ۶.۸ درصد، اندونزی با ۷ درصد، هند با ۵.۹ درصد، ژاپن با ۸.۴ درصد و ویتنام با ۰.۶ درصد کاهش واردات مواجه بودهاند.
در پایان این گزارش آمده است که صادرات کانتینری از ژاپن به ایالات متحده در ماه اکتبر به ۵۳ هزار و ۲۹۸ TEU رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۶ درصد کاهش، اما نسبت به ماه سپتامبر ۲۶.۷ درصد افزایش داشته است.