
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از رویترز؛ بهروزرسانی سالانه دادهها ۲۵ کریدور سبز جدید و ۱۹ طرح ابتکاری را که به مرحله توسعه بعدی رسیدهاند، شناسایی کرده است.
ائتلاف کربن صفر و مجمع جهانی دریانوردی در گزارش جدید خود درباره پیشرفت سالانه کریدورهای سبز کشتیرانی ۲۰۲۵، بر تداوم حرکت در مسیر توسعه کریدورهای سبز دریایی تأکید کردهاند. براساس این گزارش، ۲۵ کریدور سبز جدید در چین، هند، برزیل، شیلی، غنا و کنیا شناسایی شده که مجموع طرحهای ابتکاری جهان را به ۸۴ مورد میرساند.
برای نخستینبار، بهروزرسانی اطلاعات، پروژهها را در سه مرحله رو به رشد، ساختوساز و بهرهبرداری طبقهبندی میکند؛ مراحلی که در آن مسیرهای حملونقل بدون انتشار گازهای گلخانهای در حال فعالیت هستند.
چهار کریدور سبز در مرحله روبهرشد عبارتند از:
اسلو–روتردام
استکهلم–تورکو
واسا–اومئو
استرالیا–آسیای شرقی
از میان این موارد، کریدورهای استکهلم–تورکو و واسا–اومئو وارد مرحله عملیاتی شدهاند.
تعداد پروژههای در مرحله آمادهسازی پیشتجاری و تجاری نسبت به سال گذشته دو برابر شده است؛ به این معنا که موانع تحقق در حال برطرف شدن بوده و اقداماتی برای اجرای کریدورهای سبز انجام شده است.
با این حال، تردیدهایی درباره مسیر آینده کریدورهای سبز بهدلیل شکاف مداوم هزینه بین سوختهای سنتی و سوختهای کمانتشار، و همچنین تأخیر در سیاستگذاری که شفافیت بازار را کاهش میدهد، ظاهر شده است.
جس فنستوک، مدیر بخش کربنزدایی در مجمع جهانی دریانوردی گفت:«حداقل ۱۲ ماه تا تصویب چارچوب طرح کربن خالص صفر (NZF) سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) فرصت داریم. این زمان میتواند صرف انتظار شود یا صرف ساخت پروژههایی که ارزش اقتصادی و استراتژیک ایجاد میکنند و دانش حاصل از آنها میتواند بر مکانیزم پاداش IMO تأثیر بگذارد و شرکتکنندگان را در جایگاه نخست بهرهگیری از پاداشهای جهانی آینده قرار دهد. کسانی که اکنون اقدام کنند، در بهترین موقعیت برای بهرهمندی از مزایای مقررات آینده خواهند بود.»
در این گزارش، طرح کربن خالص صفر (NZF) سازمان IMO فرصتی برای ذینفعان کریدورهای سبز معرفی میشود تا به شکل فعال با IMO تعامل کنند، سیاستها را شکل دهند، آموختهها را به اشتراک بگذارند و بر طراحی مکانیسمهای پاداش آینده تأثیر بگذارند.
همچنین تأکید شده است که تمایل صاحبان بار برای پرداخت هزینه سوختهای الکترونیکی باید به کریدورها پیوند بخورد. ارتباط بین کریدورها و اتحاد خریداران دریایی انتشار صفر (ZEMBA) در سال ۲۰۲۴ ایجاد شده، اما لازم است اقدامهای بیشتری برای شناسایی صاحبان باری که حاضر به پرداخت هزینه اضافی برای کاهش انتشار غیرمستقیم در زنجیره تأمین خود هستند، انجام شود.
در این گزارش، ابزارهای سیاستی ملی در اتحادیه اروپا، استرالیا و نروژ شناسایی شده و توصیه میشود که کریدورهای سبز این تجربهها را تکرار یا از آنها بهرهبرداری کنند.
برای مسیرهایی که ابزارهای سیاستی برای کاهش شکاف هزینه در دسترس نیست، گام بعدی تلاش برای تطبیق سیاستهای موفق موجود با شرایط جغرافیایی مربوطه است. این موضوع برای کشورهایی مانند چین، برزیل و هند که استراتژیها و اهداف روشنی دارند، اما ابزارهای اجرایی آنها هنوز در حال توسعه است، اهمیت ویژهای دارد. بهرهگیری از آموزههای موج نخست سیاستهای مرتبط با هیدروژن میتواند به افزایش مقرونبهصرفه بودن اقدامات و ایجاد یک محیط سیاستی پایدارتر در بلندمدت کمک کند.