۱۴ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷

افزایش نرخ روزانه کشتی‌های فله‌بر کیپ‌سایز

کشتی‌های فله‌بر کیپ‌سایز سال ۲۰۲۵ را با جهشی ناگهانی که به ندرت در خارج از اوج‌های چرخه‌ای مشاهده می‌شود، به پایان می‌رسانند؛ جهشی که به‌واسطه محدود شدن تناژ و تقویت مسیر‌های تجاری طولانی، نرخ‌های نقدی را به بالاترین سطح طی دو سال گذشته رسانده است. نرخ‌های نقدی این نوع کشتی‌ها در هفته منتهی به چهارم دسامبر بیش از ۶۰۰۰ دلار افزایش یافت و به مرز ۴۵ هزار دلار نزدیک شد.
کد خبر: ۱۰۵۳۰۴

 

افزایش نرخ روزانه کشتی‌های فله‌بر کیپ‌سایز

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از پورت نیوز؛ با وجود رکود در بازارهای جهانی فولاد از یک سو و کاهش ۱.۵ درصدی تولید نسبت به سال گذشته از سوی دیگر، همچنین با وجود پایین آمدن ۴ درصدی حجم سنگ‌آهن حمل‌شده چین از طریق دریا، نرخ کشتی‌های فله‌بر کیپ‌سایز همچنان روند افزایشی دارد.
بر اساس این گزارش، بانک سرمایه‌گذاری Jefferies این افزایش نرخ را تا حدی ناشی از کاهش تولید معادن چین می‌داند؛ عاملی که وابستگی این کشور به واردات را افزایش داده است. تقاضای کیپ‌سایز بر اساس تن-مایل تا پایان نوامبر ۸ درصد افزایش یافته که به‌طور قابل‌توجهی از رشد ناوگان — که تنها ۲ درصد در مدت مشابه بوده — پیشی گرفته است.
تناژ Ballasting برای تاریخ‌های دسامبر بسیار پایین است و تناژ بیشتری برای نیمه اول ژانویه پیش‌بینی می‌شود، اما تناژ نقدی از خاور دور با کاهش مواجه شده است. این گزارش بر کمبود عرضه نزدیک برای پاسخگویی به تقاضای رو‌به‌افزایش در آسیا تأکید می‌کند. در سراسر اقیانوس اطلس نیز نشانه‌هایی از کمبود مشابه در حال شکل‌گیری است.
کارگزار یونانی Intermoda از افزایش قابل‌توجه علاقه به حمل‌ونقل دریایی در شمال اقیانوس اطلس خبر داده و افزوده است که با کمیاب‌تر شدن کشتی‌ها، شاخص‌های منطقه‌ای به‌شدت رشد کرده‌اند؛ موضوعی که نشان‌دهنده کاهش محسوس در موقعیت‌های بارگیری فوری و افزایش قابل‌توجه اعتماد بازار است.
تغییر ساختاری در جریان‌های تجاری نیز به تقویت بخش کیپ‌سایز کمک می‌کند. در سه سال گذشته، غرب آفریقا به‌عنوان سومین منطقه بزرگ بارگیری در کنار استرالیا و برزیل ظهور کرده است. Jefferies اشاره می‌کند که محموله‌های سنگ‌آهن از برزیل و صادرات بوکسیت از غرب آفریقا موجب افزایش ۵ درصدی کل بارگیری کیپ‌سایز در سال جاری شده‌اند، در حالی‌که حجم محموله‌ها در استرالیا ثابت مانده است.
انتظار می‌رود افزایش ظرفیت پروژه عظیم سنگ‌آهن سیماندو در گینه با ظرفیت ۱۲۰ میلیون تن در سال، بازار را بیش از پیش محدود کند. برآورد Jefferies نشان می‌دهد که در صورت افزایشی بودن حجم سیماندو، تقاضا برای کشتی‌های کیپ‌سایز در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ سالانه حدود ۶ درصد افزایش می‌یابد، اما اگر این محموله‌ها جایگزین صادرات استرالیا شوند، رشد تقاضا حدود ۴ درصد خواهد بود. با توجه به پیش‌بینی تحویل کشتی‌های نوساز کمتر از ۳ درصد در همین دوره، انتظار می‌رود میزان استفاده ناوگان از ۸۴ درصد در سال جاری به ۹۰ درصد تا سال ۲۰۲۸ افزایش یابد.
Jefferies پیش‌بینی نرخ روزانه کشتی‌های کیپ‌سایز را نیز افزایش داده است: ۲۷۵۰۰ دلار در روز برای سال ۲۰۲۶، ۳۰۰۰۰ دلار در روز برای ۲۰۲۷ و ۳۲۵۰۰ دلار در روز برای ۲۰۲۸؛ این ارقام در مقایسه با برآورد ثابت قبلی یعنی ۲۲۵۰۰ دلار در روز افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد. این بانک همچنین با مقایسه الگوی در حال شکل‌گیری با عملکرد اخیر کشتی‌های VLCC در بازار نفتکش‌ها خاطرنشان کرده است که روند طولانی‌مدت برتری عملکرد کشتی‌های بزرگ‌تر نسبت به فله‌برهای کوچک‌تر ممکن است بار دیگر خود را نشان دهد.
در پایان گزارش Jefferies آمده است که کشتی‌های کیپ‌سایز به‌نظر می‌رسد آماده‌اند تا همان مسیر تانکرهای VLCC را دنبال کنند؛ به این معنا که کلاس‌های بزرگ‌تر کشتی‌ها در دوره‌های برخوردار از اصول بنیادی قوی، عملکرد بهتری نسبت به بخش‌های کوچک‌تر خواهند داشت.

 

افزایش نرخ روزانه کشتی‌های فله‌بر کیپ‌سایز

ارسال نظرات
آخرین اخبار