۱۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۲

سود عملیاتی ۱۲.۷ میلیارد دلاری ۸ خط کانتینری جهان از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵

بررسی عملکرد هشت شرکت بزرگ حمل‌ونقل کانتینری شامل وان‌های، EVERGREEN، کاسکو، HMM، یانگ‌مینگ، ONE، مرسک و هاپاگ‌لوید که سود قبل از بهره و مالیات (EBIT) خود را در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۵ منتشر کردند، نشان می‌دهد این شرکت‌ها در این دوره به‌طور متوسط ۱۳.۷ درصد حاشیه سود عملیاتی داشته‌اند که نسبت به ۹.۹ درصد در سه‌ماهه دوم افزایش یافته است. بدین ترتیب سود عملیاتی این هشت شرکت حمل‌ونقلی از ژانویه تا سپتامبر به رقم ۱۲.۷ میلیارد دلار می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۵۲۸۴

سود عملیاتی ۱۲.۷ میلیارد دلاری ۸ خط کانتینری جهان از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵

 

به گزارش گروه بین‌المللی مانا به نقل از مؤسسه آلفالاینر، پس از آنکه بازار حمل کانتینر بالاترین حجم جابه‌جایی محموله‌های فصلی خود را ثبت کرد، میانگین حاشیه سود عملیاتی برای شرکت‌های پیشرو حمل کانتینر در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۵ دوباره افزایش یافت و شرکت‌ها برای جلوگیری از ضرب‌الاجل‌های تعرفه و هزینه‌های بندری، محموله‌ها را تنظیم کردند.

بر اساس این گزارش، اگرچه سود و حاشیه سود نسبت به نتایج بسیار بالای سال ۲۰۲۴ کاهش یافته، اما همچنان بهتر از حد انتظار در مقایسه با ابتدای سال است.

هشت شرکت حمل‌ونقل برتر در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۵ بیش از ۴.۳ میلیارد دلار سود عملیاتی (EBIT) کسب کردند. در این میان، اگر شرکت کشتیرانی فرانسوی CMA CGM را —که سود عملیاتی را به‌طور عمومی گزارش نمی‌کند— در نظر بگیریم، این رقم به بیش از ۵ میلیارد دلار می‌رسد.

این امر باعث شده سود عملیاتی هشت شرکت حمل‌ونقل از ژانویه تا سپتامبر به رقم ۱۲.۷ میلیارد دلار برسد. به‌این‌ترتیب، هم حجم جابه‌جایی و هم میانگین نرخ به ازای هر TEU برای شرکت‌های حمل‌ونقل در سه‌ماهه سوم نسبت به سه‌ماهه دوم افزایش یافته است.

در نتایج مربوط به شرکت‌های انفرادی، شرکت وان‌های تایوان بار دیگر با حاشیه سود ۲۵.۶ درصد در صدر رتبه‌بندی قرار گرفت. این خط کشتیرانی که یک دهه پیش عمدتاً یک شرکت منطقه‌ای محسوب می‌شد، در ۹ ماهه نخست سال تنها ۲۸ درصد کاهش سود عملیاتی نسبت به سال قبل را تجربه کرد؛ رقمی که بسیار کمتر از اغلب رقبا است و این شرکت در مسیر ثبت بهترین حاشیه سود سال قرار دارد. این شرکت کاهش درآمد خود در دوره ۹ ماهه را نیز به حداقل رسانده و تنها کاهش ۱۱ درصدی داشته است. وان‌های اکنون حدود ۴۰ درصد از درآمد خود را از مسیر آمریکا کسب می‌کند و پس از اجرای یک برنامه جامع ساخت کشتی‌های جدید، ۹۹ درصد ناوگان خود را در مالکیت دارد.

شرکت‌های Evergreen و کاسکو نیز با حاشیه سود‌های ۲۲.۷ درصد و ۲۰.۹ درصد، رتبه‌های دوم و سوم را در سه‌ماهه سوم حفظ کردند. یانگ‌مینگ پس از کسب حاشیه سود ۱۰.۵ درصد، از رتبه چهارم به ششم سقوط کرد و نسبت به سه‌ماهه پیش تغییر چندانی نداشت.

در این فهرست، شرکت ONE ژاپن پس از دو سه‌ماهه متوالی که در انتهای رتبه‌بندی قرار داشت، با حاشیه سود ۶.۳ درصد عملکرد خود را بهبود بخشید. با وجود نتایج قوی سه‌ماهه سوم ناشی از بارگیری‌های زودهنگام در مسیر آسیا–آمریکای شمالی، این شرکت پیش‌بینی بدبینانه‌ای برای شش ماه آینده ارائه کرده است.

سقوط هاپاگ‌لوید به قعر جدول سوددهی

هاپاگ‌لوید با حاشیه سود ۴.۱ درصد، به انتهای رتبه‌بندی رسید. این شرکت آلمانی در تلاش است هزینه‌های مرتبط با همکاری جدید در ائتلاف Gemini را کاهش داده و صرفه‌جویی‌های عملیاتی قابل‌توجهی ایجاد کند.

شرکت مرسک نیز با ثبت حاشیه سود ۶.۲ درصد در بخش خطوط کشتیرانی، رتبه‌ای بالاتر از هاپاگ‌لوید قرار گرفت. این شرکت با اتکا به فعالیت‌های ترمینالی خود بخشی از کاهش سود در خطوط کشتیرانی را جبران کرده است. مرسک در سه‌ماهه سوم سود عملیاتی ۵۷۱ میلیون دلاری در بخش ترمینالی ثبت کرد که بیش از سود بخش کشتیرانی اقیانوسی آن است.

دوران سخت برای فعالیت خطوط کشتیرانی در راه است

طبق گزارش آلفالاینر، انتظار می‌رود نتایج مالی خطوط کشتیرانی با کاهش نرخ‌ها و افزایش عرضه، نزولی شود. هیچ نشانه‌ای از یک عامل ژئوپلیتیکی مختل‌کننده برای بهبود نرخ‌ها وجود ندارد و بازگشایی احتمالی مسیر دریای سرخ می‌تواند کاهش سریع‌تری در نرخ‌ها و درآمد‌ها ایجاد کند. مرسک هشدار داده که کاهش نرخ حمل ممکن است در سه‌ماهه چهارم باعث زیان در تجارت کانتینر‌های اقیانوسی شود و احتمالاً پس از آن نیز شرایط درآمدی دشوار خواهد بود.

شرکت ONE نیز ضرر عملیاتی ۷۰ میلیون دلاری را برای دوره شش‌ماهه بین اکتبر و مارس پیش‌بینی کرده است.

 

سود عملیاتی ۱۲.۷ میلیارد دلاری ۸ خط کانتینری جهان از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵

سود عملیاتی ۱۲.۷ میلیارد دلاری ۸ خط کانتینری جهان از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار