
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از بلومبرگ دریایی؛ این اتحادیهها در نامهای خطاب به جیمیسون گریر، نماینده تجاری ایالات متحده، ناامیدی شدید خود را از این تصمیم ابراز کرده و اعلام کردند که این اقدام تأثیرات منفی بر تلاش آمریکا برای احیای بخش دریایی این کشور خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، در این نامه که توسط انجمن بینالمللی ماشینکاران، انجمن بینالمللی کارگران برق و انجمن بینالمللی سازندگان دیگ بخار نیز امضا شده، آمده است که این تصمیم به چین اجازه میدهد تا به رفتار سلطهگرانه خود در بخش کشتیسازی ادامه دهد.
این اظهارات تند یک هفته پس از آتشبس تجاری میان چین و آمریکا مطرح شد و این مخالفت نشان میدهد که توافق اخیر به بهای آسیب دیدن برخی از کارگران یقهآبی تمام شده است؛ موضوعی که میتواند به وجهه رئیسجمهور در انتخابات میاندورهای سال آینده در ایالتهای کلیدی ضربه بزند.
در ادامه نامه آمده است: «با تعلیق طرح ۳۰۱ به مدت یک سال، آمریکا در زمانی که اعتماد و برنامهریزی بلندمدت بیش از هر زمان دیگری ضروری است، در حال ایجاد عدم اطمینان است. تعلیق اجرای اقدامات واکنشی تحت تحقیقات بخش ۳۰۱، آزادی عمل بیشتری به چین میدهد.»
بدینترتیب، طرح ترامپ علاوه بر تعلیق عوارض گمرکی بر واردات جرثقیلهای کشتیبهساحل از چین، هزینههای وضعشده بر کشتیهای تجاری ساخت و بهرهبرداریشده توسط چین را که در بنادر آمریکا پهلو میگیرند، متوقف خواهد کرد.
در پایان این گزارش آمده است که با وجود تمامی مخالفتها، تلاش برای احیای ظرفیت کشتیسازی آمریکا از حمایت گسترده هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در کنگره برخوردار است. این قانون دوحزبی مکمل سیاستی است که بخش دریایی چین را هدف قرار میدهد و حمایت گستردهای از سوی صنعت دریایی داخلی آمریکا نیز بهدست آورده است.