اختصاصی مانا- بر اساس گزارش خدمات اطلاعات مستقل کالا (ICIS)، شرکتهای حملونقل اقیانوسی ONE، HMM، CMA CGM، و مرسک به مشتریان خود اعلام کردهاند که هزینههای اضافی بر کشتیهای حامل کالاهای آمریکایی اعمال نخواهند کرد.
شرکت ONE: یکی از مدیران این خط کشتیرانی گفت که شرکت به نظارت دقیق بر تغییرات ادامه خواهد داد و در صورت دسترسی به اطلاعات جدید، بهروزرسانیهای فوری را ارائه خواهد کرد.
شرکت CMA CGM: اعلام کرد علیرغم چالشهایی که این هزینه خدمات جدید ممکن است برای عملیات حمل کالا ایجاد کند، بر اساس ساختار فعلی و کاربرد هزینه خدمات، CMA CGM در حال حاضر قصدی برای اعمال هزینه اضافی جهت پوشش هزینههای مربوط به USTR ندارد.
عکسالعمل مقامات چینی
خط کشتیرانی COSCO پیش از این در بیانیهای یادآور شده بود که به توانایی خود در تضمین خدمات پایدار و قابل اعتماد در آمریکا اطمینان دارد و به طور فعال در حال افزایش سبد محصولات برای برآورده کردن تقاضاهای در حال تحول بازار آمریکاست و نرخها و هزینههای اضافی رقابتی را همراه با سیاستهای مرتبط که با شرایط بازار همسو است، حفظ میکند.
مقامات چینی نیز قصد دارند اقدامات متقابل لازم را علیه کشورها یا مناطقی که ممنوعیتها، محدودیتها یا اقدامات تبعیضآمیزی را علیه اپراتورها، کشتیها یا خدمه چینی فعال در حملونقل دریایی بینالمللی و خدمات مرتبط اعمال یا حمایت میکنند، انجام دهند.
در این ارتباط، دولت چین در بیانیهای اعلام کرد قوانین جدید از ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۵ لازمالاجرا شدهاند. این قوانین شامل موارد زیر است:
هزینههای مربوط به کشتیها هنگام پهلوگیری در بنادر چین.
مسدود کردن یا محدود کردن دسترسی کشتیها به بنادر چین.
مسدود کردن یا محدود کردن سازمانها یا افراد از دسترسی به دادههای دریایی مرتبط با چین یا مشارکت در حملونقل بینالمللی و خدمات مرتبط به بنادر چین.
بر اساس این قوانین، چنین اقداماتی اعمال خواهد شد مگر اینکه معاهدات یا توافقنامههای مربوطه راهحلهای کافی و مؤثری ارائه دهند.
تحلیل و اقدامات متقابل شرکتها
لارس جنسن، رئیس شرکت Vespucci Maritime، معتقد است تصمیم نماینده تجاری آمریکا (USTR) بزرگترین تأثیر مستقیمی است که خطوط کشتیرانی از هزینههای آتی بر کشتیهای ساخته شده، متعلق و تحت مدیریت چین متحمل میشوند. او اشاره کرد که چین قوانین جدیدی در مورد حملونقل دریایی وضع کرده است که به نظر میرسد هدف آنها تلافی هزینههای USTR است.
از سوی دیگر، برخی از شرکتها به دنبال راههای دیگری برای جلوگیری از هزینههای جدید USTR هستند. Seaspan که بزرگترین مالک اجاره کشتیهای کانتینری در جهان است، دفتر مرکزی خود را از اول اکتبر از هنگ کنگ به سنگاپور منتقل کرد و قصد دارد حدود ۱۰۰ کشتی را با پرچم سنگاپور ثبت کند.
لارس جنسن تأکید کرد در رابطه با قوانین USTR که سؤالاتی در مورد جزئیات اجرای عملی از نماینده تجاری پرسیده شده، به برخی از نهادهایی که سوالات را مطرح کردهاند، پاسخ داده شده است. او اظهار داشت: «ما در تلاشیم تا به سوالات مطرح شده توسط ذینفعان شفافیت بیشتری ببخشیم. ما از هزینههای ۱۴ اکتبر که قرار است اعمال شود، آگاه هستیم و تلاش میکنیم تا این اطلاعات را از قبل منتشر کنیم.»
ترجمه و اقتباس: بهاره قهرمانی
منابع: safety4sea-Alphaliner