به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از marinelink؛ شرکت مرسک در پروژه مقاومسازی ناوگان اجارهای خود با ۵۰ مالک کشتی همکاری میکند تا بهرهوری سوخت را بهبود بخشد، ظرفیت بار را افزایش دهد و انتشار گازهای گلخانهای را کاهش دهد.
این ابتکار عمل در مقیاس بزرگ شامل بیش از ۱۵۰۰ پروژه جداگانه است که در حال حاضر در اکثر کشتیها اجرا شدهاند و ۱۰۰۰ پروژه دیگر نیز برای تکمیل تا سال ۲۰۲۷ برنامهریزی و اجرایی میشوند. هزینههای سرمایهگذاری بین مرسک و مالکان کشتی تقسیم میشود.
این پروژه از اهداف شرکت مرسک برای کاهش ۳۵ درصدی انتشار گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ و هدف بلندمدت شرکت برای رسیدن به انتشار صفر کربن تا سال ۲۰۴۰ پشتیبانی میکند.
احمد حسن، رئیس بخش استراتژی داراییهای مرسک، میگوید: «ناوگان اجارهای میانمدت و بلندمدت ما بخش قابل توجهی از فعالیتها و کل مصرف سوخت ما را تشکیل میدهد. هدف، یافتن راهحلهایی است که نه تنها انتشار گازهای گلخانهای را کاهش میدهد، بلکه رقابتپذیری کلی ناوگان ما را نیز با کمک شرکایمان افزایش میدهد.»
در ادامه این گزارش آمده است، طرح ارتقا برای بهینهسازی کشتیهایی طراحی شدهاند که در ابتدا برای سرعتهای بالاتر ساخته شده بودند، اما اکنون با برنامههای فشردهتر کار میکنند.
آندا کریستسکو، رئیس بخش اجاره مرسک، نیز یادآور میشود: «بسیاری از این کشتیها در زمانی طراحی و ساخته شدهاند که کشتیهای کانتینری به طور کلی با سرعتهای بالاتر حرکت میکردند.»
احمد حسن در ادامه میگوید: «در حالی که گذار سوخت برای دستیابی به هدف بلندمدت ما یعنی انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۴۰ ضروری است، سرمایهگذاری در فناوریهای موجود برای افزایش بهرهوری ناوگان، ابزاری قدرتمند برای دستیابی به کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانهای در کوتاهمدت است.»
وی در پایان تاکید میکند: «ما از روی تجربه دریافتهایم که این مدل یک مدل بُرد-بُرد است. ما میتوانیم هم میزان انتشار گازهای گلخانهای و هم هزینههای سوخت را کاهش دهیم، در حالی که مالکان از ارزش بلندمدت یک کشتی مدرنشده بهرهمند میشوند. نوسازی ناوگان به عنوان جایگزین کشتیهای جدید با کشتیهای قدیمی دیده میشود، اما این نوسازی در مورد اطمینان از حفظ مزیت رقابتی کشتیهای موجود است.»