به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از Loadstar؛ با آغاز تعطیلات «هفته طلایی» چین، شاخص حملونقل کانتینری شانگهای (SCFI) منتشر نشد، اما نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی در مسیر شانگهای-روتردام بر اساس شاخص WCI در هفته گذشته با ۷ درصد کاهش به ۱۶۱۳ دلار رسید. در حالی که مسیر شانگهای-جنوا با ۹ درصد کاهش هفتگی به ۱۸۰۴ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوت رسید که به ترتیب ۵۸ درصد و ۵۳ درصد کمتر از نرخهای یک سال پیش است.
بر اساس این گزارش، خط کشتیرانی هاپاگ-لوید نرخ حمل انواع کالا را معادل ۱۲۰۰ دلار برای هر کانتینر ۲۰ فوت و ۲۰۰۰ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوت در مسیر خاور دور-شمال اروپا معرفی خواهد کرد که با توجه به مقصد، بین ۲۱۵۰ تا ۲۷۰۰ دلار برای مسیر خاور دور-مدیترانه متغیر است.
در حالی که طی هفته گذشته شرکت MSC برای حمل انواع بار، نرخهای مشابهی را اعلام کرد که عبارتند از: ۱۳۲۰ دلار برای هر کانتینر ۲۰ فوت و ۲۲۰۰ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوت در مسیر آسیا-شمال اروپا، و ۲۳۰۰ دلار برای هر دو کانتینر ۲۰ فوت و ۲۷۰۰ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوت به مقصد غرب مدیترانه.
در ادامه این گزارش آمده است سایر شرکتهای حملونقل در مورد افزایش نرخهای مشابه در دو هفته آینده هشدار دادهاند. به اعتقاد آنها، برخی از پیشنهادات تخفیف از قبل ارائه شده بودهاند.
یکی از خریداران کالا به Loadstar گفت: «در حال حاضر اکثر شرکتهای کشتیرانی قیمتهای نیمه دوم اکتبر را حدود ۲۰۰۰ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوت پیشنهاد میدهند، اما هماکنون در ابتدای اکتبر شاهد کاهش اندکی در پیشنهادهای اولیه هستیم. من هنوز انتظار دارم که شرکتهای حملونقل کاهش قیمت بیشتری داشته باشند.»
وی افزود: «تقاضا هنوز کم است و اقداماتی که شرکتهای حملونقل برای کاهش ظرفیت انجام میدهند، تأثیر کافی بر سطح نرخها برای افزایش قابل توجه یا حتی حفظ آنها ندارد.»
در این گزارش آمده است: نرخها در مسیرهای ترانس پاسیفیک نیز کاهش یافتهاند. مسیر شانگهای-لسآنجلس WCI با ۲۱۹۶ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوت، ۵ درصد کاهش نسبت به هفته قبل از آن داشت، در حالی که مسیر شانگهای-نیویورک با ۳ درصد کاهش هفتگی، به ۳۲۰۰ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوت رسید و ماه سپتامبری را به پایان رساند که تحلیلگران Xeneta آن را «ماه بیثبات» نامیدهاند.
در این ارتباط، پیتر سند، تحلیلگر ارشد Xeneta، در این زمینه گفت: «میانگین نرخهای لحظهای در تجارت ترانس پاسیفیک اکنون پایینتر از سطوح پایان ماه آگوست است و افزایش غیرمنتظرهای که در ابتدای سپتامبر رخ داد، از بین رفته است.»
وی یادآور شد: «افزایش نرخ لحظهای در ماه سپتامبر باید به عنوان یادآوری عمل کند که بازارها هنوز بیثبات هستند.» او همچنین با اشاره به تصمیم اخیر پکن برای وضع هزینههای بندری تلافیجویانه بر کشتیهای آمریکایی که در بنادر این کشور پهلو میگیرند، افزود: «نرخ حمل بار تا پایان سال ۲۰۲۵ به طور مداوم کاهش خواهد یافت، اما همیشه احتمال وقوع اتفاقات ناگوار وجود دارد. چین قانونی را تصویب کرده است که به آن اجازه میدهد علیه هر کشوری که معتقد است علیه منافع تجاری ملیاش اقدام میکند، اقدامات متقابل انجام دهد.»
پیتر سند در پایان گفت: «چراغها هنوز در داشبورد ژئوپلیتیکی قرمز چشمک میزنند، بنابراین کشتیرانان نباید باور کنند که با نگاه به سال ۲۰۲۶، هیچ پتانسیلی برای اعمال فشار بیشتر وجود ندارد.» وی افزود حتی تجارت معمولاً پایدار فراآتلانتیک نیز با مشکل مواجه شده است، به طوری که شاخص WCI دیروز در مسیر روتردام-نیویورک، ۱ درصد دیگر کاهش یافت و به ۱۷۹۶ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوت رسید. سند خاطرنشان کرد نرخهای نقدی به سمت غرب نسبت به پایان ماه آگوست ۱۰.۲ درصد کاهش یافته است. همچنین نرخها در مسیر شمال اروپا به سواحل شرقی ایالات متحده هماکنون در پایینترین سطح ۲۱ ماه گذشته و پایینترین نقطه از پایان سال ۲۰۲۳ قرار دارد.