محمد حسین مقیسه مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی در گفتوگو با مانا درباره مشخصات این کشتی بیان کرد: کشتی که تأمین اعتبار کردیم متعلق به بخش خصوصی است. این کشتی باری است و مقایس بزرگ به حساب میآید.
وی افزود: هم سازنده آن بخش خصوصی است و هم سفارش دهنده از فعالان بخش خصوصی به حساب میآید. امیدواریم کار تأمین مالی به مرحله نهایی برسد. پروژه را به بانک معرفی کردهایم و در حال تلاش هستیم که تأمین مالی انجام شود.
مقیسه درباره زمان اتمام پروژه گفت: این پروژهها معمولاً بلند مدت بوده و بر اساس گفتههای سازندگان و فعالان این بخش، دو سال طول میکشند.
وی ادامه داد: از نقطهای که تأمین مالی اتفاق بیفتد و قرارداد وارد فاز اجرایی شود، به ۸۰ درصد هدف خود رسیدهایم و ۲۰ درصد هم پیگیری امورات است تا کار به بهترین شکل ممکن اتفاق بیفتد.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی توضیح داد: اعتبار تخصیص داده شده به این کشتی برای ساخت است و در مقام مقایسه با کارهای گذشته ما، عددی نزدیک به یک همت است که عدد خیلی قابل توجهی است.
وی یادآور شد: سیاست کلان وزارت صمت برای اینکه صنعت دریایی رونق بگیرد، این است که صندوق توسعه صنایع دریایی مقداری از حوزه فعالیت سنتی در این زمینه فاصله بگیرد؛ نه به این معنا که فعالیتهای قبلی را حذف کنیم بلکه برنامهریزی به سمت و سویی باشد که مقیاس صنعتی را رعایت کنیم.
مقیسه بیان کرد: موفق شدیم پرونده اولین گزینه در مقیاس بزرگ -البته در مقام مقایسه با فعالیتهای قبلی صندوق- را به جمعبندی رسانده و به بانک عامل معرفی کنیم.
وی ادامه داد: امیدواریم تأمین مالی این پروژه اتفاق بیفتد. در بحث منابع مالی هم واقعیت مطلب این است که پیچیدگی خاصی وجود دارد. ما تلاش میکنیم که آن منابع بیاید. البته مشمولین اصلی موانع قانونی دارند؛ نمیگویم که نمیخواهند منابع اختصاص بدهند، حتماً برای تخصیص منابع موانع قانونی و اداری دارند. همه تلاش میکنیم که تخصیص منابع اتفاق بیفتد.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: چنانچه سرعت و کیفیت تخصیص منابع بالاتر برود، حتماً مقیاس، حجم و تعداد پروژهها بهبود خواهد یافت و کیفیتمان برای تأمین مالی بهتر خواهد شد.
وی اضافه کرد: اگر هم این اتفاق رخ ندهد، باز هم با منابع و ابزارهایی که در اختیار داریم، همچنین پیدا کردن شیوههای تامین مالی نوین، با تمام توان تلاش میکنیم که تاثیر گذارتر از گذشته باشیم.
مقیسه درباره کمبود منابع صندوق و عدم تکافوی این منابع برای ساخت کشتیهای بزرگ گفت: باید شروع کرد و نباید منتظر باشیم. یا اینکه یک هدف کمالگرایانه بگذاریم که هیچ وقت به آن دسترسی پیدا نکنیم.
وی افزود: اگر یک کار تأمین مالی بزرگ انجام دهیم، میتوانیم از بخشهای مختلف مطالبهگری کنیم و به بخش خصوصی و دولتی بگوییم که کارمان را انجام دادیم و منابع میخواهیم.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی بیان کرد: به عبارتی ابتدا باید خودمان و عملکردمان را اثبات کنیم، بعد دیگران و خدا هم در رأسش به ما کمک خواهد کرد و حتماً اتفاقات خوبی خواهد افتاد.