۰۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۰

کمبود ۹۰ هزار افسر آموزش دیده در صنعت دریایی جهان تا سال ۲۰۲۶

مجمع جهانی دریانوردی در تازه‌ترین گزارش خود هشدار داد صنعت دریایی تا سال ۲۰۲۶ باکمبود ۹۰ هزار افسر آموزش دیده و ماهر مواجه خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۴۳۷۰

 

کمبود ۹۰ هزار افسر آموزش دیده در صنعت دریایی جهان تا سال ۲۰۲۶

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت Tradewindsnews؛ این گزارش که چکیده‌ای از مصاحبه با ۱۰۸ رهبر دریایی است، نشان می‌دهد چگونه هنجارهای منسوخ و شیوه‌های انحصاری، بخش دریانوردی را از تحقق پتانسیل کامل رهبری خود بازمی‌دارند؛ در حالی که این صنعت با کمبود پیش‌بینی‌شده‌ ۹۰ هزار افسر آموزش‌دیده تا سال ۲۰۲۶ روبه‌رو است.
گزارش «تنوع‌بخشی به رهبری دریایی»، بر پایه گفت‌وگوی عمیق با رهبران دریایی که هم در دریا و هم در ساحل فعالیت می‌کنند، سه مانع اصلی برای تنوع در رهبری دریایی را شناسایی می‌کند:۱. هنجارهای اجتماعی که برداشت‌ها از اینکه چه کسی «مناسب» رهبری است را شکل می‌دهند،۲. فرهنگ‌های سازمانی که به‌طور ناخواسته گروه‌های کم‌نمایندگی‌شده را در موقعیتی نامساعد قرار می‌دهند، و ۳. روابط حرفه‌ای که می‌توانند رهبران دریایی را توانمند سازند یا آن‌ها را به حاشیه برانند.
در این گزارش، مصاحبه‌شوندگان نمونه‌های روشنی از تبعیض را به اشتراک گذاشته‌اند. برای مثال، از مهندسان زن خواسته شده به‌جای مشارکت فنی، صرفاً یادداشت‌برداری کنند؛ به دانشجویان کارآموز فقط وظایف نظافتی محول شده است؛ و برخی افراد نیز به دلیل نبود حمایت خانوادگی، ناچار به ترک محیط کاری شده‌اند.
این تحقیق نابرابری‌های شدیدی را در تجربیات محل کار نشان داده است. وقتی از افراد پرسیده شد آیا در نقش‌های رهبری دریایی با موانعی مرتبط با هویت خود مواجه شده‌اند، ۶۸ درصد از زنان پاسخ مثبت دادند؛ در حالی‌که این رقم برای مردان تنها ۳۳ درصد بود. برخی از رهبران دریایی نیز گزارش داده‌اند که در محل کار قادر به نشان دادن واقعیِ خود نیستند.
در این گزارش آمده است: صرفِ استخدام رهبران دریایی متنوع کافی نیست؛ بلکه اتخاذ شیوه‌های فراگیر برای اطمینان از اینکه همه رهبران بتوانند در صنعت دریانوردی پیشرفت کنند، ضروری است.
این مطالعه همچنین سه «پل» حیاتی را شناسایی می‌کند که استعدادها را از پیشینه‌های متنوع به موفقیت تبدیل می‌کنند: راهنمایی (منتورینگ)، سیاست‌های فراگیر، و شبکه‌های حرفه‌ای حمایتی.
این یافته‌ها در برهه‌ای حساس برای بخش دریایی منتشر شده‌اند؛ زمانی که این صنعت با کمبود استعداد و در عین حال با هدایت تحولات عمده‌ای همچون کربن‌زدایی، دیجیتالی شدن و اتوماسیون مواجه است.
بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، گزارش «تنوع‌بخشی به رهبری دریایی» نه تنها برای دستیابی به نتایج قوی‌تر در کسب‌وکار، بلکه برای پیشبرد تأثیرات اجتماعی و زیست‌محیطی، افزایش رضایت و تعامل نیروی کار، و ایجاد تاب‌آوری در برابر کمبود جهانی استعدادها نیز امری حیاتی تلقی می‌شود.
شایان ذکر است که مجمع جهانی دریانوردی (Global Maritime Forum) این گزارش را با همکاری شرکت‌های عضو اتحادیه All Aboard تهیه کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار