به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از گاردین؛ گارد ساحلی سوئد با گشتهای روزانه، مسیر و وضعیت این نفتکشها را رصد میکند. هر روز دهها کشتی ناوگان سایه در عبور از تنگههای محدود و پرتردد بالتیک دیده میشوند.
بسیاری از این نفتکشها تحت نظارت مستقیم یا غیرمستقیم نیروی دریایی روسیه قرار دارند. محدودیتهای حقوقی اجازه دخالت کامل گارد ساحلی را نمیدهد و نظارت بیشتر تنها در محدوده آبهای سرزمینی ممکن است. مناطق اقتصادی تحت قوانین پرچم کشتی قرار دارند.
یکی از خطرات مهم، نفتکشهای فاقد بیمه است که در صورت بروز حادثه نفتی، هزینههای پاکسازی به دولت و مالیاتدهندگان تحمیل میشود. نمونهای از مشکلات قبلی، نفتکش Eagle S بود که در دسامبر ۲۰۲۴ با لنگر خود به پنج کابل زیرآبی بین فنلاند و استونی آسیب زد.
پس از الحاق فنلاند و سوئد به ناتو، دریای بالتیک که پیشتر امید میرفت به «دریای ناتو» تبدیل شود، به یک میدان نبرد هیبریدی و اقتصادی بدل شده است. ترافیک دریایی در بالتیک به دلیل ناوگان سایهدار، کشتیهای ناتو و گارد ساحلی، به شدت افزایش یافته است و رصد کشتیها برای پیشگیری از حوادث زیستمحیطی و امنیتی حیاتی است. گارد ساحلی سوئد برای اولین بار مجاز شده با کشتیها تماس رادیویی برقرار کند و اطلاعاتی درباره بیمه و مسیر آنها جمعآوری کند، اما پاسخ دادن کشتیها الزامی نیست.
ناوگان سایه روسیه، نمونهای از چالشهای امنیتی و زیستمحیطی عصر جدید دریانوردی است. ترکیب کشتیهای بدون بیمه، تجهیزات فرسوده و نظارت محدود، خطرات بالقوهای برای منطقه بالتیک ایجاد کرده و فشار بر گارد ساحلی و نهادهای امنیتی اروپایی را افزایش داده است.