۲۸ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۵

بندر شانگهای دروازه حیاتی اقتصاد چین و موتور محرکه تجارت دریایی جهان

چین در حال پیشبرد سیاست‌های تجارت دریایی با استاندارد‌های بالای جهانی است. در این میان شانگهای به عنوان یکی از کلان‌شهر‌های بندری جهان نفوذ فزاینده چین در تجارت جهانی را رهبری می‌کند. این بندر نیمه اول سال ۲۰۲۵ با رشد ۶.۱ درصدی توانست رتبه اول جهانی خود را مانند سا‌ل‌های قبل حفظ کند. همچنین جایگاه خود را به عنوان شلوغ‌ترین بندر کانتینری جهان ثبت کرده و در ماه آگوست جاری رکورد حجم کانتینری ۵ میلیون TEU کانتینر را برجای گذاشت.
کد خبر: ۱۰۴۲۲۱

بندر شانگهای دروازه حیاتی اقتصاد چین و موتور محرکه تجارت دریایی جهان

 

اختصاصی مانا - بندر شانگهای به عنوان شلوغ‌ترین بندر کانتینری جهان برای بیش از یک دهه موتور عظیم تجارت جهانی و دروازه اقتصادی حیاتی چین است. این بندر از نظر استراتژیک در دهانه رودخانه یانگ تسه واقع شده به عنوان یک قطب اصلی، مناطق صنعتی وسیع دلتای رودخانه یانگ تسه را به خطوط کشتیرانی بین‌المللی متصل می‌کند.

این غول دریایی با جابه‌جایی حجم سرسام‌آوری از کانتینر‌ها که از مجموع کانتینر‌های بسیاری از کشور‌ها بیشتر است، نشان دهنده  لجستیک مدرن، جاه‌طلبی مهندسی و نقش غالب چین در زنجیره تأمین جهانی است.

بندر شانگهای با رشد ۶.۱ درصدی در نیمه اول سال ۲۰۲۵ توانسته رتبه اول جهانی خود را حفظ کند. این بندر  اوایل سال ۲۰۲۵ جایگاه خود را به عنوان شلوغ‌ترین بندر کانتینری جهان ثبت کرد. طبق داده‌های منتشر شده توسط گروه بین‌المللی بندر شانگهای (SIPG) این مرکز بزرگ بین ژانویه و ژوئن ۲۰۲۵ توانسته ۲۷.۰۷ میلیون (TEU) کانتینررا جابه‌جا نماید.

یکی از عوامل کلیدی رشد این بندر عملکرد آب‌های عمیق یانگشان بود که به تنهایی ۱۴.۰۶ میلیون TEU را مدیریت کرد که ۵۱.۹ درصد از کل حجم کانتینر شانگهای را تشکیل می‌دهد و نقش حیاتی آن را در عملیات بندر برجسته می‌کند.

در حالی که ترافیک کانتینری افزایش یافته کل توان عملیاتی بندر با افزایش ۱.۲ درصدی به ۲۹۷ میلیون تن رسید. از سوی دیگر توان عملیاتی بار فله و عمومی با کاهش ۸.۹ درصدی به ۴۰.۱۹ میلیون تن رسید که نشان دهنده سیاست گذاری بندر شانگهای به سمت حمل‌و‌نقل کانتینری است.

از بین ائتلاف‌های کانتینری جهانی ائتلاف Gemini که با همکاری میان Maersk و Hapag-Lloyd در اوایل سال جاری آغاز شد، حجم جابه‌جایی کانتینری را در بندر شانگهای افزایش داد.

از ژانویه تا آگوست امسال ظرفیت جابه‌جایی کانتینری در بندر شانگهای به ۳۶.۷ میلیون TEU رسید که نسبت به سال گذشته ۵.۳ درصد افزایش داشته است و در ماه آگوست حجم کانتینری ۵ میلیون TEU را ثبت کند. همچنین بندر یانگشان در ماه آگوست ۲.۵۷ میلیون TEU را جابه‌جا کرد که ۵۱.۲ درصد از کل ظرفیت جابه‌جایی بندر شانگهای را تشکیل می‌دهد.

عملکرد مالی قوی درچالش‌های اقتصادی

گروه بندر بین‌المللی شانگهای (SIPG) نتایج مالی قوی را برای ۶ ماه ۲۰۲۵ با درآمد ۱۹.۵۷ میلیارد یوان و سود خالص ۸.۰۴ میلیارد یوان ثبت کرده است.

SIPG در گزارش خود به چندین عامل ساختاری را که آینده حمل‌و‌نقل جهانی را شکل می‌دهند اشاره کرده است این شرکت به تمرکز مداوم بازار خطوط کشتیرانی از طریق ادغام شرکت‌های حمل‌و‌نقل، ائتلاف‌های عملیاتی و افزایش عظیم ظرفیت به عنوان نیرویی اشاره کرد که تأثیر پایدار و عمیقی بر توسعه بندر خواهد داشت.

در این میان چند  روند کلیدی محرک سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک به شرح زیر است:

• گسترش اندازه کشتی‌ها: حرکت به سمت کشتی‌های کانتینری بزرگتر.

• دیجیتالی شدن و هوش مصنوعی: پیاده‌سازی فناوری‌های هوشمند بندری و هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری.

• پایداری زیست‌محیطی: تمرکز بر ابتکارات بندر سبز و کاهش انتشار کربن.

• لجستیک یکپارچه: توسعه راه‌حل‌های زنجیره تأمین سرتاسری برای مشتریان.

بهبود نقاط قوت و خدمات

با وجود یک بازار جهانی پیچیده و چالش‌برانگیز، SIPG تعهد خود را برای تقویت فعالیت‌های اصلی خود ادامه می‌دهد. تمرکز همچنان بر افزایش ظرفیت خدمات بندر مرکزی برای عبور از چالش‌های مداوم و بهره‌برداری از فرصت‌های جدید در چشم‌انداز لجستیک بین‌المللی است.

بالارفتن توان تولید کشتی

وی یان مدیر بازاریابی شرکت کشتی‌سازی شانگهای وایگائوکیائو گفت بر اساس سفارشات فعلی ارزش کل از ۱۰ میلیارد دلار آمریکا فراتر خواهد رفت. حجم تحویل سالانه حدود بیست کشتی است، اما امسال ممکن است شاهد تولید بیست و هشت کشتی باشیم. افزایش کشتی‌های حمل خودرو در درجه اول ناشی از صادرات چین است، زیرا صادرات خودرو چین در سال‌های اخیر رکورد بالایی را ثبت کرده است. حرکت قوی در تولید با پیشرفت مداوم در بازار‌های مالی همراه است و در کنار هم مدل جدیدی از توانمندسازی متقابل را ایجاد می‌کنند.

نفوذ جهانی رو به رشد شانگهای قدرت تولید چین را به قدرت قیمت‌گذاری فزاینده تبدیل می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه یک چین پویا به طور فعال آینده تجارت جهانی را پیش می‌برد.

شایان ذکر است گروه بندر بین‌المللی شانگهای (SIPG) اپراتور انحصاری تمام ترمینال‌های عمومی در بندر شانگهای است. این شرکت در عملیات بندری، مدیریت ترمینال و خدمات لجستیکی فعالیت می‌کند.

ترجمه و اقتباس: بهاره قهرمانی

منابع: CGTN Shanghai- hellenicshippingnews

ارسال نظرات
آخرین اخبار