۲۵ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۴

اُفت ۳ درصدی شاخص جهانی کانتینر/ نشانه‌های فشار مضاعف بر بازار حمل‌ونقل دریایی

طبق تازه‌ترین داده‌های مؤسسه Drewry، شاخص جهانی کانتینر (World Container Index – WCI) در هفته منتهی به ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۵ با کاهش ۳ درصدی نسبت به هفته قبل، به سطح ۲٬۰۴۴ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید. این شاخص اکنون ۵۲ درصد پایین‌تر از میانگین ۱۰ ساله خود است (۴٬۲۶۱ دلار)، اما همچنان ۴۳ درصد بالاتر از نرخ‌های پیش از همه‌گیری (۲۰۱۹، حدود ۱٬۴۲۰ دلار) قرار دارد. این رقم تازه‌ترین نشانه از نوسانات بازار حمل‌ونقل کانتینری در آستانه فصل اوج تجاری پایان سال است.
کد خبر: ۱۰۴۱۹۵

 

اُفت ۳ درصدی شاخص جهانی کانتینر/ نشانه‌های فشار مضاعف بر بازار حمل‌ونقل دریایی

 

به گزارش گروه بین­‌الملل مانا به نقل از Drewry؛  در حالی‌که اغلب مسیر‌های تجاری شاهد اُفت نرخ‌ها بودند، مسیر‌های ترانس‌پاسیفیک (آسیا – آمریکای شمالی) اندکی افزایش قیمت تجربه کردند. مسیر‌های آسیا – اروپا و همچنین اروپا – آمریکای شمالی همچنان روند نزولی خود را حفظ کرده‌اند. در مجموع، بازار هنوز در سطحی پایین‌تر از میانگین تاریخی خود قرار دارد و حاشیه سود خطوط کشتیرانی نسبت به سال‌های اوج (۲۰۲۱–۲۰۲۲) به‌شدت کاهش یافته است.

تغییرات هفتگی نرخ‌ها در مسیر‌های کلیدی به شرح زیر بوده است:

شانگهای – لس‌آنجلس: افزایش ۳ درصدی  (۷۹ دلار) → ۲٬۵۹۰ دلار

لس‌آنجلس – شانگهای: بدون تغییر → ۶۵۰ دلار

شانگهای – نیویورک: افزایش ۲ درصدی (۶۵ دلار) → ۳٬۲۹۰ دلار

نیویورک – شانگهای: بدون تغییر → ۸۰۰ دلار

شانگهای – روتردام: کاهش ۶ درصدی (۱۱۹ دلار) → ۱٬۹۳۵ دلار

روتردام – شانگهای: بدون تغییر → ۶۲۰ دلار

شانگهای – جنوا: کاهش ۴ درصدی (۸۲ دلار) → ۲٬۰۳۰ دلار

روتردام – نیویورک: کاهش ۲ درصدی (۵۵ دلار) → ۲٬۴۳۹ دلار

به این ترتیب، مسیر‌های ترانس‌پاسیفیک (آسیا – آمریکای شمالی) اندکی رشد نرخ داشته‌اند، اما اُفت در مسیر‌های آسیا – اروپا و اروپا – آمریکا موجب کاهش شاخص کلی شده است.

دلایل اصلی اُفت شاخص

۱. کاهش واردات ایالات متحده از چین

با نزدیک شدن به تعطیلات «Golden Week» در چین، میزان سفارش کالا از سوی خریداران آمریکایی کاهش یافته است. برخلاف سال‌های گذشته، امسال از حجم سفارش‌های زودهنگام آمریکایی خبری نیست و این امر موجب افت حجم حمل و فشار نزولی بر نرخ‌ها شده است.

۲. افزایش ظرفیت ناوگان جهانی

ورود کشتی‌های جدید کانتینری باعث رشد عرضه ظرفیت شده است. در شرایطی که تقاضا همچنان محدود است، این افزایش عرضه فشار نزولی بر نرخ­ها وارد می­کند.

۳. ضعف رشد اقتصادی جهانی

نگرانی‌ها درباره رکود در اروپا و کاهش مصرف در برخی بازار‌های نوظهور، باعث اُفت جریان کالا و کاهش بارگیری در مسیر‌های کلیدی شده است.

چشم‌انداز کوتاه‌مدت

مؤسسه Drewry پیش‌بینی کرده است که در هفته‌های آینده نرخ‌ها ثبات نسبی داشته باشند و تغییرات شدیدی رخ ندهد. با این حال، اگر تقاضا برای کالا‌های مصرفی در آستانه فصل خرید پایان سال کمتر از انتظار باقی بماند، احتمال ادامه فشار نزولی بر نرخ‌ها در سه‌ماهه پایانی سال وجود دارد.

نتیجه­ گیری

کاهش ۳ درصدی شاخص جهانی کانتینر نشان‌دهنده چالش‌های پیش‌ِروی صنعت حمل‌ونقل دریایی است؛ چالش‌هایی که ناشی از ترکیب اُفت تقاضا، افزایش عرضه کشتی‌های جدید و کندی اقتصاد جهانی است. در چنین شرایطی، شرکت‌های کشتیرانی و لجستیک ناچار خواهند بود با اتخاذ استراتژی‌های انعطاف‌پذیر، هزینه‌ها را مدیریت کرده و به دنبال بازار‌های جایگزین باشند.

این وضعیت بار دیگر به خطوط کشتیرانی یادآوری می‌کند که دوران نرخ‌های فوق‌العاده بالا در سال‌های ۲۰۲۱–۲۰۲۲ به پایان رسیده و اکنون باید با مدیریت دقیق هزینه‌ها، انعطاف‌پذیری در مسیر‌ها و جستجوی بازار‌های جایگزین، سودآوری خود را حفظ کنند.

این گزارش تصویری شفاف از وضعیت کنونی بازار کانتینری جهانی ارائه می‌دهد؛ بازاری که همچنان تحت تأثیر چرخه‌های اقتصادی، نوسانات تجاری و تغییرات ساختاری در ظرفیت ناوگان قرار دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار