به گزارش مانا، بازار کشتیهای کانتینربر طی هفته گذشته با وجود فعالیت نسبتاً محدود در بخش اجاره زمانی، همچنان تحت تأثیر کمبود کشتیهای موجود قرار داشت و مالکان بر مواضع خود پافشاری کردند. شرکتهای لاینری نیز با هدف پر کردن خلأ در سرویسهای حمل، به دنبال فرصتهای اجاره هستند. در همین حال، نرخهای اجاره نسبت به هفته قبل بدون تغییر باقی ماند و شاخص کلی نرخ اجاره زمانی کشتیهای کانتینربر در سطح بالای ۱۹۸ واحد ثابت ماند.
در بخش کرایه حمل کانتینر، شاخصها روند نزولی را تجربه کردند؛ به طوری که شاخص کرایه Drewry و شاخص TCI هر دو با کاهش ۶ درصدی مواجه شدند. در مقابل، شاخص SCFI در مسیر حوزه پاسیفیک رشد داشت که کارشناسان آن را ناشی از گرایشات مثبت بازار پیش از اعلام افزایش عمومی نرخها در اول سپتامبر ارزیابی میکنند.
کیپسایز
بازار کشتیهای کیپسایز طی هفته گذشته با ارائه تقاضاهای جدید از سوی شرکتهای معدنی استرالیایی برای اواسط سپتامبر و افزایش فعالیتها در جنوب حوزه آتلانتیک، با رشد چشمگیر مواجه شد. در مجموع، متوسط وزنی درآمد کشتیهای کیپسایز با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به هفته پیش، به ۲۶ هزار و ۴۸ دلار در روز رسید.
پاناماکس
در حوزه پاناماکس، جریان ثابت قراردادهای حمل در آتلانتیک طی هفته گذشته ادامه یافت اما در پایان هفته به دلیل اختلاف نظر میان مالکان و اجارهکنندگان به بنبست رسید. در حوزه پاسیفیک نیز با کاهش تقاضای حمل از سوی اندونزی، بازار روند منفی داشت. با این حال، کاهش کشتیهای آماده حمل و موازنه تنگاتنگ عرضه و تقاضا در سواحل شرقی آمریکای جنوبی امیدواریهایی برای کشتیهای بدون بار در هفته آینده ایجاد کرده است.
هَندی
بازار کشتیهای هَندی در آتلانتیک طی هفته گذشته روند مثبتی داشت. موازنه عرضه و تقاضا در بخش سوپراماکس و هندی سایز در خلیج مکزیک شرایط مساعدی برای این کشتیها رقم زد.
سوئزماکس
بازار کشتیهای تانکر سوئزماکس در آتلانتیک طی هفته گذشته با اُفت نرخها مواجه شد، در حالی که بازار شرق با عرضه محمولات جدید و کمبود کشتیهای آماده حمل فعالیت بیشتری را تجربه کرد. کارشناسان معتقدند گرایشات بازار برای آینده نزدیک قوی است، هرچند احتمال برهم خوردن موازنه عرضه و تقاضا میتواند منجر به اُفت بازار شود.
اوراقسازی
فعالیت اوراقسازی کشتی طی هفته گذشته در سطح بسیار محدودی قرار داشت. کارشناسان دلیل این روند را گرايشات منفی میان ذینفعان، محدود بودن کشتیهای موجود برای اوراقسازی و عوامل فصلی نظیر بارانهای موسمی و احتمال طغیان عنوان کردند. با این وجود، اوراقسازان در منطقه آلانگ با پایان یافتن فصل تعطیلات اعتماد به نفس بیشتری پیدا کردهاند.
بر اساس آخرین دادهها، قیمت قراضه کشتیهای فلهبر و تانکر به ترتیب در سطح ۴۳۰ و ۴۲۰ دلار به ازای هر Ldt گزارش شده است.