۱۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۴

تولید اولین موتور کشتی با سوخت آمونیاک در ژاپن

شرکت ژاپنی J-ENG با تولید نخستین موتور تجاری کشتی با سوخت آمونیاک، گامی مهم در مسیر کربن‌زدایی جهانی برداشت. این دستاورد نقطه عطفی در صنعت دریایی ژاپن به شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۰۴۰۷۳

تولید اولین موتور کشتی با سوخت آمونیاک در ژاپن

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از Marinelink، ساخت موتور هفت‌سیلندر 7UEC50LSJA-HPSCR که قابلیت استفاده از آمونیاک و همچنین سوخت سنگین را دارد، با دهانه سیلندر ۵۰ سانتی‌متر و تحت نظارت NYK Line، Nihon Shipyard، Japan Marine United (JMU) و مؤسسه رده‌بندی ClassNK به پایان رسیده است.
این موتور قرار است در اکتبر ۲۰۲۵ بر روی یک کشتی حامل گاز متوسط با سوخت آمونیاک نصب شود؛ کشتی‌ای که در حال حاضر در کارخانه کشتی‌سازی Ariake JMU در دست ساخت است. طی آزمایش‌ها، موتور عملکردی ایمن و قابل اعتماد نشان داد و استانداردهای زیست‌محیطی و ایمنی آن توسط ClassNK تأیید شد.
بر اساس این گزارش، توسعه این موتور نتیجه سال‌ها تحقیق و فعالیت ژاپن در این حوزه است. بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴، شرکت J-ENG حدود ۱۰۰۰ ساعت آزمایش بر روی یک نمونه اولیه تک‌سیلندر در مرکز تحقیق و توسعه صنایع سنگین میتسوبیشی انجام داده بود.
یکی از مسئولان J-ENG اظهار داشت: «عرضه نخستین موتور ایمن و قابل اعتماد با سوخت آمونیاک، بیانگر یک برنامه بلندمدت برای ایجاد دانش عملیاتی و پشتیبانی از حمل‌ونقل بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای است.»
وی افزود: «نتایج آزمایش‌های انتشار نشان داد که با نرخ احتراق همزمان ۹۵ درصد آمونیاک، بیش از ۹۰ درصد گازهای گلخانه‌ای کاهش می‌یابد. همچنین پس از تصفیه اگزوز، عملاً هیچ آمونیاک نسوخته‌ای آزاد نمی‌شود و سطح اکسید نیتروژن تقریباً نصف موتورهای متداول با سوخت نفت سنگین است.»
این پروژه آغازی بر پذیرش گسترده‌تر آمونیاک به عنوان سوخت دریایی محسوب می‌شود. هم‌اکنون کار بر روی نسخه‌ای بزرگ‌تر با دهانه ۶۰ سانتی‌متر برای پوشش طیف وسیع‌تری از انواع کشتی‌ها نیز در حال انجام است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار