۰۵ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۸
یک کارشناس حمل‌و‌نقل و لجستیک اعلام کرد:

چابهار نیازمند آزاد راه مناسب

یک کارشناس حمل‌و‌نقل و لجستیک با اشاره به کُندی موجود در سیستم حمل‌و‌نقل ریلی ایران، بر لزوم ایجاد یک آزاد راه مناسب برای بندر چابهار تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۴۰۱۰

چابهار نیازمند آزاد راه مناسب

 

مجتبی بهاروند کارشناس حمل‌و‌نقل و لجستیک در گفت‌و‌گو با مانا درباره تکمیل خط آهن زاهدان تا پایان سال و فعال شدن بندر چابهار بیان کرد: بحث فعال شدن بندر چابهار سال‌هاست که مطرح شده است. یک زمانی روی آن خیلی تبلیغات کردند.

وی افزود: زمانی که رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق بازرگانی بودم، یک سفر به این منطقه داشتیم. یک هفته از منطقه بازدید کردیم و موضوعات چابهار را بررسی کردیم.

بهاروند ادامه داد: یکی از مشکلات چابهار، مسائل زیرساختی‌اش بود. بندر زمانی رونق می‌گیرد که از نظر زیرساخت به صورت مناسب توسعه یابد. ضمن اینکه باید تمهیداتی در نظر بگیرند که خطوط کشتیرانی بزرگ و بین‌المللی مسیرشان را به اصطلاح عامیانه به سمت بندری که می‌خواهد تازه فعالیت کند و جان بگیرد، کج کنند.

وی گفت: وقتی خطوط کشتیرانی به بندر آمد، باید امکانات بندری بابت تخلیه و زیرساخت‌هایی که این کالا‌ها در زمان مناسب به بازار هدف برسند، ایجاد شود. آزاد راه مناسب طراحی شود، خطوط ریلی مناسب داشته باشیم و گا‌ها هم از طریق بحث هوایی، که البته کمتر اتفاق می‌افتد- جابه‌جایی انجام شود.

این کارشناس حمل‌و‌نقل و لجستیک تاکید کرد:، اما یک بندر، حتما آزاد راه مناسب و خطوط ریلی مناسبی می‌خواهد تا کشتی که پهلو گرفت، سریع تخلیه شود و به بازار هدف برسد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در بازدیدی که ما انجام دادیم، چابهار تقریبا هر دو زیرساخت جاده و ریل را ندارد. جاده مناسبی ندارد، ساخت ریل هم شروع شده است، اما با سرعتی که احداث می‌کنند، حتی ۱۰ سال دیگر هم به بهره‌برداری نمی‌رسد.

بهاروند درباره تکمیل ۸۵ درصدی پروژه ریلی زاهدان گفت: ما سال ۹۷ از منطقه بازدید کردیم و به ما گفتند که ریل به زودی کامل می‌شود. از طریق کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق ایران و دوستان سیستان و بلوچستان پیگیر این موضوع بودیم. از آن سال تاکنون هنوز مسیر ریلی به بهره‌برداری نرسیده است و بر اساس مشاهدات میدانی همکارانمان بعید می‌دانم پروژه ریلی به این زودی‌ها به نتیجه برسد.

وی افزود: تجار افغانی اعلام می‌کنند که نرخ حمل بار از چابهار به ما بدهید، اما وقتی با دوستان چابهار و بخش خصوصی صحبت می‌کنیم، می‌گویند هنوز امکاناتی نرسیده است. کامیون‌ها به این منطقه نمی‌روند و خطوط کشتیرانی خیلی کم به چابهار می‌آیند.

کارشناس حمل‌و‌نقل و لجستیک گفت: همان زمان گفتند هندی‌ها می‌خواهند در چابهار سرمایه‌گذاری کنند. آن زمان می‌گفتند ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: کمپانی‌های داخلی به خصوص یک کمپانی که پروژه‌ها را گرفته و توزیع می‌کرد، اجازه ندادند که این اتفاق رخ دهد. با توجه به این عملکردها، من فکر نمی‌کنم مسیر ریلی چابهار به این زودی به بهره‌برداری برسد.

چابهار نیازمند آزاد راه

بهاروند با اشاره به نبود آزاد راه مناسب در بندر چابهار توضیح داد: حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد بار‌های ترانزیتی بندرعباس از طریق جاده حمل می‌شود.

وی افزود: راه آهن ایران دولتی است و سیستمی که اکنون دارد، سرعتش بسیار کم است. صاحب کالا می‌خواهد کالا بعد از رسیدن به بندر مقصد، در کوتاه‌ترین زمان به دستش برسد تا بازار را از دست ندهد. اکنون راه آهن ایران این ویژگی را ندارد و متاسفانه بسیار کند است.

این کارشناس حمل‌و‌نقل و لجستیک تاکید کرد: چابهار باید در درجه اول جاده‌های مناسب داشته باشد. باید برایش آزاد راه ساخته شود تا از چابهار بیاید و تا خراسان رضوی را پوشش بدهد، سپس از مرز سرخس یا لطف آباد خارج شود.

وی افزود: آن زمان هم که ما از منطقه بازدید داشتیم، پیشنهاد دادیم و بحث این بود که هزار تا کامیون منطقه آزاد مختص چابهار در این مسیر بیاید، ولی در هر صورت بخش حمل‌و‌نقل ما این‌قدر کلاف سردرگمی شده است که نمی‌شود به نتیجه رسید.

نصف شدن مسیر زمینی به افغانستان از طریق چابهار

بهاروند گفت: چابهار تنها بندر اقیانوسی ماست. کشتی‌های اقیانوس پیما می‌توانند آنجا پهلو بگیرند. چابهار تا دبی و بندرعباس حدود هزار کیلومتر دریایی فاصله دارد. کشتی از چابهار رد می‌شود و به جبل‌علی می‌رود یا به سمت بندر‌عباس حرکت می‌کند. این مسیر هزار کیلومتر دریایی مسافت است که طی کردن آن توسط کشتی چند روز طول می‌کشد.

وی افزود: با راه‌اندازی بندر چابهار صرفه جویی زمانی زیادی می‌شود و مسیر زمینی به افغانستان هم نصف می‌شود. راه‌اندازی این بندر، این مزیت‌ها را دارد، اما تاکنون به سرانجام نرسیده است.

این کارشناس حمل‌و‌نقل و لجستیک تاکید کرد: با اعتبارات قطره چکانی نمی‌توان چابهار را راه انداخت. باید اعتبار زیادی گذاشته شود و با سرعت کار پیش برود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر چین در گوادر پاکستان سرمایه‌گذاری کرده است. این بندر رقیب ایران است. پاکستان به لحاظ ترانزیتی به افغانستان و آسیای میانه نزدیک است و رقیب ماست. منتهی سیستم فاسد و مافیای دولتی پاکستان شدید است و مسیر ترانزیتی پاکستان ناامن است.

بهاروند ادامه داد: این مسائل باعث شده است که آن مسیر فعال نشود، ولی ایران ویژگی امنیت را دارد. افغانستان اکنون به سمت امنیت می‌رود. اگر امنیت در منطقه برقرار شود و آنها به سمت بندر گوادر بروند، مسیر ترانزیتی پاکستان به افغانستان بسیار کوتاه‌تر است و به آسیای میانه هم مسیر بندر گوادر کوتاه است و دیگر سمت ما نمی‌آیند.

وی گفت: باید یک سرمایه‌گذاری مناسب در چابهار انجام شود، وگرنه در آینده این مزیت را هم کاملاً از دست می‌دهیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار