چرا باید انبارداری و توزیع را دوباره ارزیابی کنیم
پس از همهگیری کرونا، خردهفروشان امروز با فشارهای کلان اقتصادی از چند جهت روبهرو شدند؛ از پیامدهای جنگ اوکراین و افزایش قیمت انرژی گرفته تا تورم رو به رشد و کُند شدن چشمگیر اقتصاد جهانی.
در این شرایط، کسبوکارها با افزایش اجاره انبارها روبهرو هستند، بهطوری که انتظار میرود رشد اجارهها در سال آینده افزوده شود.
نگرانی مهم دیگر این است که پس از تجربه «اثر آمازون»، مصرفکنندگان بهطور مداوم انتظار تحویل سریع و شفافیت واقعی در زمان تحویل دارند تا بتوانند بستههای خود را ۲۴ ساعته ردیابی کنند.
این همگرایی عوامل نیازمند تفکری انعطافپذیر از سوی مدیران لجستیک است. انبارداری و توزیع «بهاندازه کافی خوب» دیگر کافی نیست. برای حفظ سودآوری و افزایش مقاومت، خردهفروشان امروز نیاز دارند هر میزان بهرهوری ممکن را از انبارداری و توزیع خود استخراج کنند.
چگونه انبارداری و توزیع را به یک مزیت استراتژیک تبدیل کنیم
راههای مختلفی وجود دارد که خردهفروشان میتوانند استراتژیهای جدید انبارداری و توزیع را برای افزایش بهرهوری پیادهسازی کنند. برای برخی شرکتها، این ممکن است به معنای اتخاذ مدل توزیع hub-and-spoke باشد. برای برخی دیگر، سرمایهگذاری در راهکارهای انبارداری محلی ممکن است مناسب باشد.
با این حال، مؤثرترین روش برای تبدیل انبارداری و توزیع به مزیت استراتژیک، یکپارچهسازی آن با سایر عملیات زنجیره تأمین است. وقتی لجستیک خود را به یک شریک لجستیکی واحد واگذار میکنید، تعداد انتقالها در زنجیره تأمین کاهش مییابد و عملیات شما کمتر پراکنده میشود. به عنوان مثال، فرآیند گمرک را در نظر بگیرید. با ادغام آن با انبارداری و توزیع، میتوانید همافزاییهایی ایجاد کنید تا کالاهای شما بهراحتی و بدون تأخیر از مرزها عبور کنند، یا فرصتهایی برای استفاده از انبارهای ویژه (bonded warehouses) برای صرفهجویی بیشتر در هزینهها شناسایی کنید. یکپارچهسازی، هماهنگی عملیات را آسانتر میکند.
طبیعتاً فناوری نقش بزرگی در این فرآیند دارد. بدون یک سیستم کاملاً یکپارچه که به شما نشان دهد ناکارآمدیها کجا هستند، سادهسازی زنجیره تأمین دشوار است. فناوریهایی که با قابلیت API یا تبادل داده الکترونیکی (EDI) ساخته شدهاند، امکان ارتباط و یکپارچهسازی را فراهم میکنند.
انجام این انتقال با یک شریک لجستیکی یکپارچه
یک شریک لجستیکی خوب میتواند ارزش افزوده ایجاد کند و به شما کمک کند تا انبارداری و توزیع را به یک مزیت استراتژیک تبدیل کنید. با حمایت یک شرکت لجستیکی میتوانید استراتژی خود را از ابتدا تا انتها سادهسازی کرده و پیچیدگیهای زنجیره تأمین را کاهش دهید تا دید، کنترل و سرعت در زمان واقعی فراهم شود.
منبع: سایت کشتیرانی مرسک