به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از پورت نیوز، بر اساس بیانیه منتشرشده توسط مسئولان دومین بندر بزرگ اروپا، شرکت PSA Antwerp به عنوان بزرگترین اپراتور چندملیتی این بندر که زیرمجموعه شرکت پایانه دریایی سنگاپور (PSA International Pte Ltd) است، به عنوان دومین ترمینال پرچمدار این گروه به اتحادیه ZEPA پیوسته است. این اتحادیه یک ائتلاف جهانی از اپراتورهای ترمینال، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی و مقامات بندری است که هدف آن تسریع در پذیرش تجهیزات بندری باتری-الکتریکی است.
اتحادیه بنادر بدون آلایندگی (ZEPA)
اتحادیه ZEPA که در سال ۲۰۲۳ و در پی مصوبه اجلاس COP28 توسط شرکتهای DP World و APM Terminals تأسیس شد، با هدف غلبه بر موانع فنی و مالی کربنزدایی، از بنادری که پتانسیل کاهش کربن دارند حمایت میکند.
گروه PSA Antwerp متعهد شده است تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار کربن خود را نسبت به سال ۲۰۱۹، حدود ۵۰ درصد کاهش دهد و تا سال ۲۰۵۰ به هدف انتشار خالص صفر دست یابد.
در همین راستا، این شرکت برنامهای تحت عنوان Green Straddle Carrier راهاندازی کرده که به ارزیابی میزان آلایندگی کشتیها، بهعنوان یکی از منابع اصلی انتشار گازهای گلخانهای در بندر آنتورپ، میپردازد.
فرانسیس دریتر، رئیس منطقهای پایداری PSA در اروپا، مدیترانه و آمریکا، درباره اهمیت این اقدام گفت: «کشتیهای استرادل (Straddle Carriers) برای عملیات روزانه ترمینال ما ضروری هستند.»
برنامههای ZEPA
چهار جریان کاری اصلی برای عضویت در ZEPA تعریف شده است: تجمیع تقاضا، استانداردهای طراحی داوطلبانه، آمادگی زیرساختهای برق و مدلهای تأمین مالی.
در ماههای اخیر، اتحادیه ZEPA با افزودن اعضای جدیدی چون Kalmar، Ampcontrol و PSA Antwerp، تعداد اعضای متعهد به گسترش تجهیزات باتری-الکتریکی جابهجایی کانتینر را به ۱۴ سازمان رسانده است.
PSA Antwerp، بهعنوان دومین ترمینال پرچمدار گروه PSA، سه ترمینال کانتینری شامل Noordzee، Europa و MSC PSA European Terminal را در بندر آنتورپ اداره میکند. همچنین فعالیتهایی در زمینه حمل محمولههای فله، فولاد و پروژهها در PSA Breakbulk و حمل خودرو (RoRo) و کاغذ در ترمینال چندمنظوره خود در Zeebrugge دارد.
شایان ذکر است بندر آنتورپ، دومین بندر بزرگ اروپا و یکی از ۱۵ بندر برتر جهان است. این بندر دارای ۱۷ ترمینال کانتینری است که سالانه بیش از ۱۷ میلیون TEU کانتینر را جابهجا میکنند.