به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از مارین لینک بندر شانگهای همچنان نقش محوری در رشد بنادر چین ایفا میکند. این بندر اخیراً آزمایش عملیاتی یکپارچه سیستمهای تولیدی خود را در ترمینالهای شانگدونگ و گواندونگ در فازهای ۱ تا ۳ منطقه بندری یانگشان به پایان رسانده است.
این بهینهسازی بهرهوری عملیاتی بندر شانگهای را قادر ساخته تا در سال ۲۰۲۵ میلادی به ظرفیت ۲۲.۳۷ میلیون TEU دست یابد که نسبت به سال گذشته ۷.۲ درصد افزایش نشان میدهد.
براساس این گزارش بندر نینگبو-ژوشان ارتباطات لجستیکی زمینی و دریایی خود را تقویت کرده و در حال حاضر ۳۰۸ مسیر کانتینری را اداره میکند. این ویژگیها به این بندر کمک میکند تا ۱۷.۳۲ میلیون TEU را در مدت ۵ ماه مدیریت کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹.۶ درصد افزایش یافته است.
بندر شنژن در سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۱۶ سرویس کانتینری بینالمللی جدید به مجموعه خود افزود و مجموع سرویسهای خود را به نزدیک ۳۰۰ سرویس رساند. این گسترش عملکرد پرقدرتی را به همراه داشت. به گونهای که ظرفیت کانتینری بندر در پنج ماه اول سال به ۱۴.۲۳ میلیون TEU رسیده است که نسبت به سال گذشته ۱۲.۷ درصد افزایش داشته است. بندر چینگدائو در زمینه اتوماسیون ترمینال پیشرفت قابل توجهی از خود نشان داد به طوریکه افزایش بهرهوری به بالارفتن توان عملیاتی به ۱۳.۵۴ میلیون TEU کمک کرده که ۷.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
بندر گوانگژو نیز با فاصله کمی پس از آن قرار گرفت و از ژانویه تا مه ۲۰۲۵میلادی حدود ۱۱.۳۰ میلیون TEU را مدیریت کرد که این رقم نیز ۷.۸ درصد افزایش را نشان میدهد. در حالیکه بندر تیانجین ۹.۹۳ میلیون TEU را پردازش کرد که ۳.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
در ادامه این گزارش آمده است عملکرد اخیر بنادر پیشرو چین در پسزمینه یک محیط تعرفهای پیچیده و در حال تحول بین ایالات متحده و چین رخ داده است. اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی تعرفههای تحمیلی آمریکا بر کالاهای وارداتی از چین باعث شد تا مدتی بنادر چین از فعالیت اصلی خود بازمانده و حتی در برخی اوقات فعالیت بارگیری به حالت تعلیق دربیاید. با توجه به اینکه مدت کمی تا توقف لغو تعرفههای متقابل برای اکثر کشورها و کمی بیش از یک ماه برای چین باقی مانده است، عدم قطعیت همچنان بر تجارت جهانی سایه افکنده است.
در این ارتباط نماینده تجاری آمریکا (USTR) علاوه بر این عدم قطعیت، هزینههای بندری جدید و قابل توجهی را برای کشتیهای ساخت چین، متعلق به چین و تحت مدیریت چین که وارد بنادر ایالات متحده میشوند، نهایی کرده است. انتظار میرود این اقدامات که قرار است از ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ میلادی اجرایی شوند و طی چند سال به تدریج اجرا شوند هزینهها را برای واردکنندگان و مصرفکنندگان آمریکایی افزایش دهند و به طور بالقوه منجر به افزایش نرخ حملونقل و تأثیرات اقتصادی گستردهتر شوند.