به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از کانتینر نیوز، دولت ژاپن بهزودی دستورالعمل جدید و مهمی در حوزه کشتیسازی صادر خواهد کرد؛ هدف از این دستورالعمل، احیای صنعتی است که زمانی در جهان پیشتاز بود. این کشور در نظر دارد از ظرفیت یاردهای کشتیسازی بهعنوان یک برگ برنده در مذاکرات تجاری با دولت دونالد ترامپ استفاده کند.
بر اساس این گزارش، توکیو با بهرهگیری از "قانون ارتقای امنیت اقتصادی" مصوب سال ۲۰۲۰ میلادی، قصد دارد اسکلهها و یاردهای کشتیسازی و تعمیراتی غیرفعال را احیا کرده و از ساخت تأسیسات جدید کشتیسازی در داخل و خارج از کشور حمایت کند.
در همین راستا، ژاپن و ایالات متحده در آستانه تأسیس یک "صندوق مشترک احیای کشتیسازی" هستند. بر اساس طرح این صندوق، یاردهای کشتیسازی ژاپن اقدام به ساخت کشتیهای حمل خودرو و حاملهای گاز طبیعی مایع (LNG) خواهند کرد و در عین حال، در یاردهای کشتیسازی ایالات متحده نیز سرمایهگذاری خواهند نمود.
این دو کشور همچنین در حال مذاکره درباره ساخت کشتیهای اقیانوسپیما، یخشکنها و نیز ایجاد یک زنجیره تأمین دریایی مشترک بین ژاپن و آمریکا هستند؛ زنجیرهای که وابسته به چین نباشد.
در حال حاضر، چین حدود ۷۰ درصد از ظرفیت کشتیسازی جهان و نزدیک به ۹۰ درصد از ظرفیت تعمیر کشتیها را در اختیار دارد. این در حالی است که سهم ژاپن از صنعت کشتیسازی که در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی حدود ۵۰ درصد بود، اکنون به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.
این گزارش میافزاید: ژاپن و کره جنوبی طی ماههای اخیر نشستهای متعددی با مقامات آمریکایی برگزار کردهاند تا از سلطه دریایی چین فاصله بگیرند.
گفتنی است در ماه اکتبر ۲۰۲۵ میلادی، دولت ترامپ قصد دارد افزایش هزینههای بندری برای بارگیری کشتیهایی که مرتبط با چین هستند را تصویب کند؛ اقدامی که بخشی از مجموعه سیاستهای آمریکا برای مهار قدرت دریایی فزاینده چین بهشمار میرود.