به گزارش مانا، پنل تخصصی کنفرانس Breakbulk Europe 2025 با موضوع «نوسازی زیرساختهای حملونقل بار در اروپا با تمرکز بر بارهای سنگین» با حضور شخصیت های مطرح و دست اندرکاران بین المللی لجستیک اروپا همچون اندی تایت رئیس جهانی پروژههای صنعتی DHL)، ادی سیوران (مدیرعامل DP World Antwerp)، لوکاس چوالژوک (عضو هیئتمدیره ESTA Europe)، مائورو وارلا آرماس (مدیر لجستیک Técnicas Reunidas) 13 مه 2025 در روتردام هلند برگزار شد.
پیشنهاد ایجاد سامانه یکپارچه در حمل کالاهای سنگین در اروپا
به گزارش وبسایت کنفرانس Breakbulk، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه در پنل تخصصی کنفرانس Breakbulk Europe بر لزوم ایجاد سامانه یکپارچه برای صدور مجوزها و هماهنگی میان کشورها در حمل کالاهای سنگین در اروپا تاکید کرد.
پریسا کاوه نایب رئیس شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه و مدیرعامل شرکت Nostrac Shipping در این پنل تخصصی با اشاره به مشکلات موجود در بخش حمل کالاهای سنگین پیشنهاد ایجاد سامانه یکپارچه در حمل کالاهای سنگین در اروپا را مطرح کرد.
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه با بیان اینکه نبود سامانه دیجیتال یکپارچه در کشورهای اروپایی موجب طولانیشدن فرآیند اخذ مجوزها شده است تصریح کرد: انجام مکاتبه با دولتها زمانبر است و روند این عملیات را کُند میکند.
مدیرعامل شرکت Nostrac Shipping با اشاره به کمبود نیروی انسانی متخصص و فرسودگی پلها و اسکلهها افزود: ایجاد کریدورهای ویژه برای حمل بار سنگین ضروری بوده و نیازمند طرحهای آموزشی هستیم تا نسل جوان به صنعت حملونقل دریایی جذب شوند.
به گفته پریسا کاوه، از زمان برگزیت در بریتانیا موارد اداری خیلی بیشتر شده است و بسیاری از بنادر قابلیت پذیرش کالاهای سنگین را ندارند.
زیرساختهای ناکافی، تهدیدی برای زنجیره تأمین پروژهها
مائورو وارلا آرماس مدیر لجستیک شرکت Tecnicas Reunidas نیز در این پنل تخصصی گفت: فقدان هماهنگی و زیرساختهای استاندارد در کشورهای مختلف منجر به ریسکهای بالای مالی شده است وعدم قطعیت در اجرا، هزینههای سنگینی بر پروژهها تحمیل میکند.
وی افزود: اتحادیه اروپا نیازمند یک نهاد واحد برای مدیریت متمرکز حملونقل سنگین بوده و همانگونه که در سایر حوزهها به هماهنگی رسیدهایم، در بخش لجستیک نیز باید این رویکرد را اتخاذ کنیم.
مشکلات تاریخی در توسعه زیرساختهای Breakbulk
ادی سیوران مدیرعامل شرکت DP World Antwerp نیز در پنل تخصصی کنفرانس Breakbulk Europe با اشاره به اولویتهای سابق توسعه بنادر در این پنل گفت: تمرکز صرف بر ترمینالهای کانتینری در سالهای گذشته، باعث عقبماندگی در توسعه زیرساختهای حمل بارهای سنگین شده است. اکنون با رشد تقاضا در بخش انرژیهای تجدیدپذیر، نیاز به اسکلهها و پایانههای ویژه افزایش یافته، اما ساخت آنها زمانبر خواهد بود.
وی تاکید کرد: اگر امروز تصمیم به ساخت اسکله جدید بگیریم، باید امیدوار باشیم که در کمتر از پنج تا ده سال به بهرهبرداری برسد.
حرکت به سوی اصلاحات دیجیتال و هماهنگی بینالمللی
چوالژوک عضو هیئت مدیره ESTA Europe از تلاشهای جاری در کمیسیون اروپا خبر داد و گفت: دستورالعملی در دست تدوین است که هدف آن ایجاد سامانه واحد دیجیتال برای صدور مجوزهای حمل در سطح اتحادیه است و این یک گام امیدوارکننده در جهت هماهنگی بین کشورهاست.
وارلا آرماس مدیر لجستیک شرکت Tecnicas Reunidas نیز تأکید کرد: برای موفقیت این طرح، همکاری بین بخش خصوصی و دولتی ضروری بوده و وجود یک نهاد مرکزی برای نظارت بر بنادر، جادهها و مجوزها، راهحل اصلی این مشکل است.
اهمیت اطلاعات پیشدستانه و مشارکت بلندمدت
اندی تایت رئیس جهانی پروژه های صنعتی DHL بر لزوم تبادل اطلاعات زودهنگام بین صاحبان کالا و ارائهدهندگان خدمات تأکید کرد و افزود: «هیچ شرکتی نمیتواند پاسخگوی تمام نیازها باشد. ما باید از برنامههای مشتریان پیش از اجرا مطلع شویم تا بتوانیم ظرفیت مناسب را ایجاد کنیم.»
وی خاطرنشان کرد: «تنوع فعالیتها در صنعت ما جذاب است اما همین امر مانعی برای سرمایهگذاریهای پایدار زیرساختی محسوب میشود.»
مدیرعامل شرکت DP World Antwerp هم در پایان خاطر نشان کرد: بنادر به تنهایی قادر به حل این چالشها نیستند و راهکار آن، در سرمایهگذاری مشترک بخش خصوصی و دولتی و ایجاد رویکردی بلندمدت برای پاسخگویی به تقاضای روزافزون مشتریان نهفته است.