بازار کیپسایز؛ پایان خوشبینانه
بازار کشتیهای کیپسایز هفته را با روندی مثبت به پایان رساند. اگرچه در اقیانوس آرام نرخها ابتدا کاهش یافت، اما با تقویت تقاضای معدنکاران بهبود چشمگیری را تجربه کرد. در اقیانوس اطلس نیز پس از نگرانیهای اولیه، به دلیل کمبود کشتیها و تقاضای بالا در برزیل جنوبی و غرب آفریقا، شاخصها به سمت افزایش حرکت کردند. شاخص BCI ۵TC با رشد ۲،۳۸۲ دلاری نسبت به هفته قبل به ۱۶،۷۳۶ دلار رسید.
پاناماکس؛ هفتهای کمرونق
بازار پاناماکس به ویژه در اقیانوس اطلس با کاهش تقاضا و افزایش عرضه کشتیها روبهرو بود. نرخهای ترانسآتلانتیک کاهش یافت و فعالیتها در آسیا نیز نوسان داشتند. هرچند تقاضا از استرالیا بهبود یافت، نرخها همچنان پایین باقی ماندند.
اولتراماکس/سوپراماکس؛ بازار کمرمق
بازار اولتراماکس/سوپراماکس در طول هفته با فعالیت پایین و کاهش تقاضا در بسیاری از مناطق روبهرو بود. در اقیانوس اطلس و مدیترانه نرخها تحت فشار نزولی قرار گرفتند. در آسیا و اقیانوس هند نیز فعالیتها محدود بود، اما برخی قراردادهای اجاره با نرخهای متوسط بسته شد.
هندیسایز؛ فعالیت محدود، اما متعادل
بازار هندیسایز در قاره اروپا و خلیج آمریکا با نوسانات اندک و تقاضای محدود همراه بود. نرخها عمدتاً ثابت ماندند و حجم بارها به سطحی متعادل رسید.
بازار تانکر؛ ثبات و رشد متضاد
VLCC: این بخش بازار بهبود قابل توجهی داشت، به طوری که نرخ مسیر خلیج خاورمیانه به چین افزایش یافت و درآمد روزانه کشتیها رشد کرد.
سوئزماکس: نرخها در مسیرهای مختلف نسبتا ثابت ماندند و درآمد روزانه مالکان پایدار بود.
افراماکس: با وجود کاهش نرخها در دریای شمال و مدیترانه، نرخهای محلی در اقیانوس اطلس افزایش یافت.
تمیز (Clean): بازار LR۲ و LR۱ در خاورمیانه با جهش نرخها روبهرو بود و درآمد قابل توجهی کسب کردند. بازار MR، اما در خلیج آمریکا و قاره بریتانیا با کاهش نرخها مواجه شد.
جمعبندی
گزارش هفتگی بورس بالتیک تصویری متغیر از وضعیت بازار کشتیرانی جهانی ارائه میکند؛ بازار کیپسایز و تانکرها در بخشهایی روند مثبت داشتند، اما بازار فلهبرها و برخی بخشهای تانکر با چالشهایی در تقاضا و نوسانات نرخ مواجه شدند. این تحولات نشاندهنده پیچیدگیها و فرصتهای موجود در بازار جهانی حملونقل دریایی است.