محمدمهدی حسنزاده رئیس هیئتمدیره انجمن بنادر خصوصی ایران در گفتوگو با مانا درباره شرایط بنادر خصوصی بیان کرد: به نظر من سازمان بنادر و دریانوردی متاسفانه هیچ توجهی به بنادر خصوصی ما نمیکند. ما بحثهای مختلفی با این سازمان و مجموعههای دیگر داشتیم، اما آنطور که باید، به بنادر خصوصی توجه نمیشود.
وی افزود: در شمال کشور دو بندر را به بخش خصوصی واگذار کردند که هر دو بندر مشکل دارد. بندر فریدونکنار و آستارا هر دو مشکل لایروبی دارد. بندر آستارا نزدیک به دو سال است که تعطیل است.
رئیس هیئتمدیره انجمن بنادر خصوصی ایران ادامه داد: این چه مدل واگذاری است؟ باید سازمان بنادر اهتمامش را برای این موضوع بیشتر کند. در جنوب کشور بندر آفتاب و لنگه را داریم که به بخش خصوصی واگذار شده است. نه اینکه به آنها توجه ویژهای شده باشد، اما این دو بندر در جنوب، مشکل بنادر شمال را ندارند.
وی افزود: در شمال کشور سطح دریای خزر رو به کاهش است و از سوی دیگر روش رسوبگذاری بنادر شمالی نامناسب بوده و حجم رسوبگذاری بالاست. این باعث میشود که بنادر شمال نیاز به لایروبی مستمر داشته باشند. بندر آستارا هم به دلیل عدم لایروبی دو سال است که تعطیل است. در فریدونکنار هم همیشه اختلاف و دعوا در رابطه با لایروبی وجود دارد و ذینفعان کش و قوس دارند.
حسن زاده درباره تخصیص بنادر با زیرساخت مناسب به بخش خصوصی توضیح داد: در شمال، بندر آستارا یک زمین بایری بود و به بخش خصوصی گفتند که در این زمین بندر بسازد. زیرساخت بندر را هم بخش خصوصی ایجاد کرد و به نظر من چنین سیاستی درست نبود.
وی ادامه داد:، زیرا ایجاد زیرساخت نیاز به هزینه سرمایهگذاری بالایی دارد و برگشت سرمایه با این تعرفهها ممکن نیست. مشکل بعدی در بنادر خصوصی، مسئله تعرفهها است که اصلاً فاجعه است. یک تُن بار از روی کشتی بر میداریم، بعد ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان پول میگیریم.
رئیس هیئتمدیره انجمن بنادر خصوصی ایران گفت: تقریباً اول بنادر شمالی و بعد بنادر جنوبی در بخش کارگو ورشکسته هستند و اپراتورها و شرکتهای سرمایهگذار هم رغبتی برای ادامه کار ندارند.
وی اضافه کرد: بندر انزلی که یکی از شرکتهای صندوق سازمان بنادر و دریانوردی است، در شرف واگذاری است. این شرکت خودش بندر انزلی را بهعنوان بزرگترین بندر شمال کشور دو دستی تقدیم میکند و میگوید حاضر نیستم کار کنم، زیرا تعرفهها به قدری پایین است که اصلاً امکان فعالیت ندارم.
حسن زاده بیان کرد: این وضعیت در مورد بنادر خصوصی هم صدق میکند. بندر خصوصی که زیرساختش را خودش ایجاد کرده است و تجهیزات را خودش آورده است، با این تعرفهها چگونه کار کند؟
وی تاکید کرد: تعرفهها باید واقعی شود. در بخش کانتینری تعرفهها واقعی است، اما در بخش کارگو تعرفههای تعیین شده واقعی نیست و یک تخفیف قیمتی وحشتناکی در ۲۰ سال گذشته اتفاق افتاده است، به همین خاطر قیمتها بسیار پایین است.
رئیس هیئتمدیره انجمن بنادر خصوصی ایران توضیح داد: در جلسات مختلف با سازمان بنادر و دریانوردی، شورایعالی ترابری و حتی با خود علی عبدالعلی زاده نماینده رئیس جمهور در اجرای سیاستهای کلی توسعه دریا محور، پیشنهاد کردیم و گفتیم که تعرفهها واقعی شود.
وی افزود: روش هم مشخص است، تعرفههای کارگو باید تابعی از تعرفههای کانتینری شود. امسال دو ماه از سال گذشته است، هزینههای جدید از اول سال اعمال شده است، اما سازمان بنادر تاکنون همان افزایش تعرفه ناچیز سنواتی را هم ابلاغ نکرده است و ما با تعرفه سال گذشته کار میکنیم.