به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از مارین لینک؛ Wattlab متخصص انرژی خورشیدی دریایی مستقر در هلند، فنّاوری جدید SolarDeck خود را به صنعت کشتیرانی دریایی معرفی کرده است.
بر این اساس این سیستم خورشیدی یک سیستم مدولار و مقیاسپذیر از پنلهای خورشیدی قابل نصب روی عرشه انواع کشتیهاست که کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت و انتشار CO۲ ایجاد میکند. علاوه بر این با نصب این سیستم بر روی کشتیهای باری عمومی SolarDeck صرفهجویی قابل توجهی را از طریق مقررات Fuel EU Maritime و EU ETS و بازگشت سرمایه مورد انتظار بین ۳ تا ۵ سال را نصیب مالک و اپراتور کشتی میکند. بر این اساس پنلهای خورشیدی متحرک پس از بارگیری کشتی، در سطح عرشه به صورت اتوماتیک حین حرکت کشتی مستقر میشود و هنگام تخلیه و بارگیری به راحتی جمع میشود.
این یک سیستم انرژی خورشیدی مدولار متشکل از پنلهای خورشیدی یکپارچه متحرک و قابل انباشت و اینورتر است که تا به امروز، بر روی بیش از ۲۵ کشتی فروند از انواع کشتیها نصب شده است.
بوسالت مدیرعامل شرکت WATTLAB دراین زمینه گفت: این سیستم هم اکنون در حال گسترش به صنعت کشتیرانی اقیانوسپیما است.
در تمام مراحل طراحی SolarDeck، شرکت نیازهای صاحبان کشتی را در اولویت قرار میدهد. ما میدانیم که زمان، پول است. به همین دلیل است که SolarDeck را میتوان در حداقل زمان با استفاده از اتصالات قفل پیچشی کانتینر نصب کرد. همچنین این امر بر رویههای معمول بارگیری و تخلیه تأثیری نمیگذارد. ما همچنین میدانیم برای صاحبان کشتیهای باری فضای کشتی پول است. بنابراین از فضا برای تبدیل انرژی استفاده میکنیم.
وی تاکید کرد: نتایج آزمایش نشان میدهد که SolarDeck در محیطهای سختتر مانند شوری و شرایط دریایی ناهموارتر عملکرد خوبی دارد. از آنجاکه آبِ شور میتواند آزادانه از پنلهای خورشیدی تخلیه شود، هیچ شانسی برای تشکیل پوسته نمکی وجود ندارد. به این ترتیب، SolarDeck سطح توان خروجی مورد انتظار را تولید میکند. بوسالت توضیح داد که این سیستم به اندازه کافی قوی است تا در برابر توفانها و همچنین فعالیتهای معمول روزانه در یک کشتی باری دریایی مقاومت کند و همیشه ایمن میماند.
بر اساس نتایج آزمایش انجام شده پنل خورشیدی بر روی کشتی میتواند کاهش ۲۰ تُن سوخت و ۶۸ تُن انتشار CO₂ در سال را برای انواع کشتیها به ارمغان بیاورد. چنین اعدادی به اندازه کافی قابل توجه هستند که علاوه بر صرفهجوییهای بالقوه از طریق مقررات Fuel EU Maritime و EU ETS، تأثیر قابل توجهی بر امتیازات EEXI و CII صاحب کشتی داشته باشند.