۲۸ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۴

افزایش دزدی دریایی در تنگه سنگاپور

دزدی دریایی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ در تنگه سنگاپور ۳۵ درصد بالا رفت و در خلیج گینه پایین آمد.
کد خبر: ۱۰۲۸۳۱

افزایش دزدی دریایی در تنگه سنگاپور

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ دفتر بین‌المللی دریانوردی (IMB) وابسته به سازمان بین‌المللی در‌یانوردی گزارش سه ماهه خود را در مورد دزدی دریایی جهانی منتشر کرد و هشدار داد که دزدی دریایی جهانی و حوادث  مرتبط با آن طی سه ماه  سال ۲۰۲۵ میلادی متأثر از افزایش حملات در تنگه سنگاپور است.

این گزارش هشدار می‌دهد که جنوب شرق آسیا و به ویژه مناطق اطراف تنگه سنگاپور به کانون جهانی دزدی دریایی تبدیل شده است، این درحالی است که ارقام نشان می‌دهد که دزدی دریایی در سطح جهانی در برخی مناطق همچنان رو به کاهش است.

در همین حال گروه مستقر در بریتانیا که اغلب به عنوان بازوی ضد جرم اتاق بازرگانی بین‌المللی از آن یاد می‌شود، اعتراض خود را  نسبت به افزایش دزدی دریایی در آسیا اعلام کرد که همگی زنگ خطر را در مورد افزایش سرقت از کشتی‌های عبوری از تنگه سنگاپور به صدا درآورده‌اند.

بر اساس گزارش IMB حدود ۳۱ مورد از مجموع ۴۵ حادثه در سه ماهه اول در آسیای جنوب شرقی رخ داده است؛ که ۲۷ حادثه صرفاً در تنگه سنگاپور گزارش شده است در حالی که در مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ میلادی این رقم ۷ حادثه گزارش شده است.

مایکل هاولت، مدیر IMB، با تأکید بر نیاز فوری به حفاظت از ایمنی دریانوردانی که در این آب‌ها حرکت می‌کنند، گفت: افزایش حوادث گزارش‌ شده در تنگه‌های سنگاپور نگران‌کننده است. تضمین امنیت این مسیر‌های حیاتی ضروری است و باید تمام اقدامات لازم برای حفاظت از خدمه  توسط کشور‌های همجوار و اعضای  سازمان بین‌المللی دریانوردی انجام شود.

IMB در گزارش خود می‌افزاید: ۹ فروند کشتی فله‌بر و تانکر با وزن بیش از ۱۰۰ هزار تُن در سه ماه اول ۲۰۲۵ میلادی در تنگه سنگاپور ربوده شده است.

در حالی‌که حوادث در جنوب شرقی آسیا در حال افزایش است، داده‌ها‌ی دریافتی نشان می‌دهد  تعداد حوادث گزارش شده در خلیج گینه همچنان به پایین‌ترین حد خود در نزدیک به دو دهه گذشته است.

هاولت تاکید کرد:  در حالی‌که از کاهش حوادث استقبال می‌کنیم، اما ایمنی اعضای خدمه در خلیج گینه همچنان در معرض خطر بیشتری قرار دارد. برای رسیدگی به این حوادث و تضمین حفاظت از دریانوردان، حفظ حضور نیروی دریایی قوی منطقه‌ای و بین‌المللی ضروری است. با این حال IMB هشدار می‌دهد که خطر دزدی در‌یایی در غرب آفریقا پایان نیافته است.

برای مثال در سواحل شرقی آفریقا، تهدید دزدی دریایی سومالی همچنان وجود دارد. به گونه‌ای که در این مدت دو کشتی ماهیگیری و یک کشتی در سواحل سومالی ربوده شدند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار