۲۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳

آشفته بازار حمل‌ونقل کانتینری با نادیده گرفتن مقررات از سوی رئیس جمهور آمریکا

ادامه سیر نزولی حمل‌ونقل کانتینر احتمال دارد در‌آمد ۶۰ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۴ را با کاهش ۸۰ درصدی به ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ برساند. این شرایط برای ناوگان حمل کانتینری چندان خوشایند نیست. در یک نگاه کلی کارشناسان و تحلیلگران هشدار می‌دهند در صورت ادامه بی‌اطمینانی در بازار حمل کانتینر بر اثر اعلام تعرفه‌ها از سوی رئیس جمهور آمریکا شرایط پیش‌بینی شده برای سال جاری میلادی به هیچ عنوان خوشایند نخواهد بود. آنان عقیده دارند پس از انتخاب ترامپ و اعلام مواضع جدید و دخالت‌های وی در وضع قوانین و مقررات حمل‌ونقل دریایی جهان همچنین نادیده گرفتن مقررات، بازار آشفته‌ای پدید آمده است که بدون شک چنین بازاری به نفع آمریکا هم نخواهد بود.
کد خبر: ۱۰۲۵۹۵

آشفته بازار حمل‌ونقل کانتینری با نادیده گرفتن مقررات از سوی رئیس جمهور آمریکا

 

اختصاصی مانا - صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری در سال گذشته ۶۰ میلیارد دلار درآمد قبل از کسر مالیات داشته است که سومین رقم ثبت شده در تاریخ تجارت و بالاترین میزان بعد  از دوران کووید است.

در این راستا جان مک کاون، یکی از تحلیلگران برجسته بازار کانتینر انتظار دارد در صورت ادامه سقوط شاخص‌های کانتینری ناوگان کانتینری در سال جاری با کاهش در‌آمدی کمتر از  ۱۰ میلیارد دلار در وضعیت سیاه باقی بماند.

وی معتقد است با روند نزولی مشاهده شده در قیمت گذاری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ ادامه نتایج سه ماهه چهارم ۲۰۲۵، مطمئناً کمتر از سه ماهه اول خواهد بود. از سوی دیگر اگر تعرفه‌ها اجرا شود  فشار تورمی را به همراه خواهد داشت.

وی اذعان کرد وضعیت تعرفه‌ای که توسط دولت جدید آمریکا اعلام  شده  بی‌اطمینانی بیش از حد معمول  به ناوگان کانتینری تزریق کرده است.

هشدار بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی

از سوی دیگر بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی هشدار داده است عدم اطمینان ناشی از وعده‌های ترامپ به منظور اعمال تعرفه‌ها و دخالت در امور قوانین بین‌المللی، فرود نرم اقتصاد جهان را  پس از سال‌ها  تهدید می‌کند. مواضع اتخاذ شده از سوی ترامپ اثرات منفی بر هزینه‌ها و سرمایه گذاری‌ها خواهند داشت و ما نشانه‌هایی از آن را به وضوح می‌بینیم. اگر تعرفه‌ها اجرا شوند شوک‌های منفی تقاضا می‌تواند به شوک عرضه تبدیل شود و فشار تورمی ایجاد کند.

اگرچه نرخ‌های کانتینری در سال ۲۰۲۵ میلادی ثابت بود، اما شاخص کلی حمل‌و‌نقل کانتینری شانگهای از ابتدای سال ۴۷ درصد پایین آمده است.

بر‌اساس داده‌های دریافتی از مؤسسات تحقیقاتی قیمت‌ها از آسیا تا شمال اروپا، آسیا تا دریای مدیترانه و در اقیانوس آرام تا سواحل غربی و شرقی ایالات متحده در حال حاضر پایین‌تر از هر زمان دیگری  نسبت به  سال ۲۰۲۴ میلادی است.

نرخ‌های نگران کننده حمل کانتینر

در مقایسه با نرخ‌های لحظه‌ای باید گفت این نرخ‌ها از اواسط دسامبر ۲۰۲۳ میلادی درست قبل از بحران کشتیرانی دریای سرخ، در مسیر‌های آسیا به اروپای شمالی ۷۴ درصد افزایش  یافت. همچنین از آسیا به مدیترانه ۹۶ درصد  بالا رفت. با این توصیف، در حالی‌که سفر‌های دریایی از طریق اقیانوس آرام به هر دو سواحل غربی و شرقی  آمریکا بیش از ۴۰ درصد  نسبت به  رقم  ۲۰ درصد‌ی پایان سال ۲۰۲۴ میلادی افزایش یافته، اما نرخ‌های فعلی بسیار نگران کننده است.

کلارکسونز در گزارش هفتگی خود اعلام کرده است: تداوم نرم شدن نرخ‌ها در بازار نقدی در شرایطی صورت می‌گیرد که افزایش رقابت بین شرکت‌های کشتیرانی در بحبوحه تجدید ساختار اتحادها، و عدم اطمینان گسترده ناشی از مجموعه‌ای از اعلامیه‌های تعرفه‌ها از سوی ایالات متحده و شرکای تجاری‌اش به وجود آمده است.

در ادامه گزارش کلارکسونز آمده است همانطور که مرسک در گزارش اخیر در فوریه منتشر شد، به درستی حدس زده است سود  خطوط کشتیرانی کانتینری  در سال ۲۰۲۵ میلادی کاملاً خارج از کنترل شرکت‌های حمل‌و‌نقل است. آنچه در خاورمیانه اتفاق می‌افتد باید تفاوت بین جوهر قرمز و سیاه را دیکته کند.

اینک با توجه به آنچه این روز‌ها شاهد آن هستیم حمله آمریکا به شبه نظامیان حوثی یمن بدون پاسخ نخواهد ماند و در صورت ادامه جنگ بین آنها و آمریکا  خاورمیانه مجدداً با چالش‌های جدی مواجه می‌شود که همین تحرکات نیز تأثیرات منفی خود را بر حمل‌ونقل کانتینری خواهد گذاشت. باید منتظر آینده بود.

منبع: سایت کانتینر نیوز

 

آشفته بازار حمل‌ونقل کانتینری با نادیده گرفتن مقررات از سوی رئیس جمهور آمریکا

ارسال نظرات
آخرین اخبار