۱۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶

افزایش ۱۰ برابری حمل‌و‌نقل کانتینری چین در قطب شمال روسیه

تجارت کانتینری چین از طریق قطب شمال روسیه در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۰ برابر افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود تجارت در‌یایی چین از طریق این مسیر در سال ۲۰۲۵ بیش از دو برابر شود.
کد خبر: ۱۰۲۴۷۸

افزایش ۱۰ برابری حمل‌و‌نقل کانتینری چین در قطب شمال روسیه

 

به گزارش گروه بین‌المللی مانا به نقل از پورت نیوز؛ بندر آرخانگلسک در قطب شمال روسیه به یک مرکز کلیدی برای محموله‌های کانتینری تبدیل شده است. در سال ۲۰۲۴ میلادی این ترمینال شاهد ده‌ها سفر صادراتی - وارداتی توسط کشتی‌های کانتینری چینی بود که در مقایسه با  سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از پیش افزایش یافت. در مجموع این بندر در سال گذشته میلادی ۱۳۵۰۰ TEU کانتینر استاندارد بیست فوتی متعلق به چین را جابه‌جا کرد. در حالی‌که در سال ۲۰۲۳ میلادی  فقط  ۳۸۰ TEU کانتینر جابه‌جا شده بود.

افزایش سفر کشتی‌های چینی توسط چند شرکت کشتیرانی چینی انجام شده که از چند‌ی قبل به قطب شمال فشار آورده‌اند. شرکت‌های  NewNew Shipping Line و EZ Safetrans Logistics خدمات کشتیرانی برنامه ریزی شده را در مسیر دریای شمال ایجاد کرده‌اند که روسیه را به چین متصل می‌کند. در مجموع NewNew Shipping Line ۱۷ سفر در این  مسیر را سال گذشته انجام داده است.

در سال ۲۰۲۵ میلادی، مسئولان بندر آرخانگلسک انتظار دارند تعداد کشتی‌ها به دو برابر افزایش یافته و در مجموع به  ۲۰ فروند کشتی  برسد.

مقامات روسی همچنین انتظار دارند در این مسیر همکاری‌های جدیدی با شرکت‌هایی در مالزی و هند به منظور جایگزینی اپراتور‌های غربی که از قطب شمال دور شده‌اند، صورت گیرد.

بر اساس این گزارش قبل از  آغاز جنگ روسیه  - اوکراین، تعدادی از شرکت‌های اروپایی، از جمله خط کشتیرانی مرسک، آب‌های قطب شمال را آزمایش کردند. از آن زمان تاکنون  تجارت دریایی  بین روسیه و چین جریان دارد.

حجم کل تخلیه و بارگیری محموله‌های فله در بندر آرخانگلسک در سال  ۲۰۲۴ میلادی بیش از  ۳۰ درصد افزایش یافت و حدود ۶ میلیون تُن کالا جابه‌جا شد. ظرفیت فعلی آن ۱۱ میلیون تُن است که امکان رشد بیشتر را فراهم می‌کند.

به گفته یک مقام روسی طرح‌های توسعه یک بندر جدید در آب‌های عمیق در ۷۰ کیلومتری آرخانگلسک نیز در دست اقدام است تا کشتی‌های بزرگ‌تر فله تا ۷۵۰۰۰ dwt و کشتی‌های کانتینری تا ۵۰۰۰ TEU در آن پهلو گیری کنند.

وی افزود: باید همکاری‌های بین‌المللی را افزایش دهیم، بندر خود را در همه مکان‌های ممکن ارتقا دهیم تا سایر کشور‌ها بدانند که آرخانگلسک مزایای خاص خود را دارد و امکان ارسال تقریباً هر محموله‌ای از طریق این بندر در هر جهت و در امتداد دریای شمال چه به شرق و چه به سمت غرب، وجود دارد.

وی تأکید کرد مقامات روسی و اپراتور‌های چینی برنامه‌هایی را برای ناوگانی از کشتی‌های کانتینری جدید در قطب شمال اعلام کرده‌اند تا در دسترس بودن خدمات را در فصل بهار گسترش دهند.

شایان ذکر است اپراتور دولتی چینی COSCO در طول ۱۰ سال گذشته حدود ۱۰۰ سفر باری عمومی را در سراسر قطب شمال انجام داده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار