به گزارش مانا، هوش مصنوعی و صنعت کشتیرانی (Artificial intelligence and shipping industry) مفهوم جدیدی در بخش دریانوردی است. همانطور که صنعت کشتیرانی در سطح جهانی تغییرات زیادی را متحمل شده، هوش مصنوعی نیز با ادغام یکپارچهی لجستیک کشتیرانی جدید و فناوری ارتباطات، در جهت تحول و پیشرفت مدل کسب و کار در صنعت کشتیرانی در حال آسان کردن امور است. علاوه بر این با استفاده از الگوریتمهای جدید، صنعت کشتیرانی قادر است برای کم کردن آسیبهای امنیتی و کاهش مخارج عملیاتی خود تا حد خیلی زیادی به هوش مصنوعی اعتماد و تکیه نماید.
صنعت کشتیرانی با توجه به چالش سوخت کشتیهایی که تحت مدیریت خود دارد، از قسمت قوانین و مقررات زیست محیطی فشارهای زیادی را تحمل میکند. کشمکشهای زیست محیطی با تهدیدات سایبری جهانی، حرکت به سمت دیجیتالیزه شدن را جایگزینی حتمی، در مقابل صنعت کشتیرانی قرار داده است. در حال حاضر شرکتهای کشتیرانی به دنبال ساخت سیستمهایی برای ایجاد و گسترش نوآوری و یافتن راهحلهایی برای این نگرانیها میباشند.
در بخشی از کتاب هوش مصنوعی و صنعت کشتیرانی میخوانیم:
خبر خوب در حوزه حمل و نقل این است که ما به ماشینهایی نیاز نداریم که بتوانند نظریه ذهن را به نمایش بگذارند و یا خودآگاه باشند تا صنعت را تغییر دهند. تعدادی از برنامههای جالب وجود دارد که قبلاً توسط شرکتهای نوپا، مالکان کشتی و ارائهدهندگان لجستیک کار میشوند. برنامه بارز هوش مصنوعی در حمل و نقل کشتیهای خودمختار یا خودگردان است، اما در واقعیت، برنامههای بسیار جالبتری برای بهینهسازی فرآیندهای تجاری، برنامهریزی سفر و نگهداری کشتیها وجود دارد.
در میان سناریوهای مختلف در حملونقل جهانی، هوش مصنوعی بهعنوان یکی از موضوعات داغ روز ظاهر شده است. موارد استفادهی الهامبخش و عملی بهصورت روزانه در این زمینه برای پذیرش هوش مصنوعی با بهرهگیری از برنامهریزی سازمانی در حال ظهور و بروز هستند. با این وجود، درحالیکه بسیاری از این کاربردهای فناوری در مرحله مفهومی هستند، چگونگی و میزان دستیابی به ارزش و کشش تجاری از هوش مصنوعی، به اعتماد و استحکام محصولات ارائه شده بستگی دارد.
در آوریل ۲۰۱۸، خطوط کشتیرانی هنگکنگ OOCL همکاری خود را با مرکز تحقیقات هوش مصنوعی مایکروسافت، MSRA اعلام کرد. پس از یک درگیری ۱۵ هفتهای با تیم مایکروسافت، آنها قادر به صرفهجویی در هزینه عملیاتی ۱۰ میلیون دلار در سال بودند. آنها اکنون قصد دارند تا ۱۸ ماه با استفاده از قابلیت هوش مصنوعی برای بهینهسازی عملیات شبکه خود و آموزش تیمی متشکل از ۲۰۰ متخصص هوش مصنوعی برای کار با ۱۰۰۰ مهندس نرمافزار که قبلاً توسط شرکت OOCL در سراسر جهان استخدام شدهاند، صرف کنند.