به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت پورت نیوز؛ «میلتیادیس وارویتسیوتس»، مدیرعامل شرکت کشتیسازی Skaramangas که در سال گذشته ۳۷ کشتی را تعمیر کرده، انتظار دارد این میزان در سال ۲۰۲۵ میلادی دو برابر شود.
دادههای آماری از سوی مسئولان دریایی نشان میدهد تعداد تعمیرات کشتی در یونان در سال گذشته از ۳۳۰ فروند در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۷۰۰ فروند در سال ۲۰۲۴ میلادی رسیده است. اما از دید آنان این ارقام به هیچ عنوان راضی کننده نیست و قرار است با تقویت بخش خصوصی آمارها در زمینه تعمیر و ساخت کشتی سیر صعودی به خود بگیرد.
«پانوس زنوکوستاس» کارآفرین و سرمایه گذار رویایی در صنایع کشتی سازی یونان که "شعار ما برگشتیم تا اینجا بمانیم" را برای ماندگاری صنایع کشتیسازی در کشور انتخاب کرده، معتقد است تعداد کشتیهای تعمیر شده در کشور باید در سال جاری میلادی نسبت به سال قبل دو برابر شود.
براساس این گزارش در حال حاضر صدای ضربات چکش و جوشکاری از کارخانه کشتیسازی اسکارامانگاس در نزدیکی آتن شنیده میشود، زیرا کارگران در حال تعمیر یک نفتکش بزرگ هستند این در حالی است که سایر کشتیها منتظرند تا در اسکله خشک این کارخانه تعمیر شوند.
این فعالیت نشاندهنده یک چرخش بزرگ در صنایع کشتیسازی است؛ زیرا این کارخانه پس از دههها مالکیت دولتی بلا استفاده باقی مانده بود تا اینکه بخش خصوصی به داد آن رسید، اینک این کارخانه نمادی از برطرف شدن بحران بدهی ویرانگر یونان (سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ میلادی) است.
بدین ترتیب سرنوشت کارخانه کشتیسازی Skaramangas که سال گذشته توسط دولت به جورج پروکوپیو، غول کشتیرانی فروخته شد، نشانهای از بازگشت گستردهتر یونان به عرصه ساخت و تعمیر کشتی است.
ورود مالکان کشتی و سرمایه گذاران به فعالیت کشتی سازی و تعمیر آن به این معنی است که آنها میتوانند با تعمیر کشتیهای خود در یونان - به جای ترکیه، آسیا یا رومانی تجارت صنایع دریایی را توسعه دهند.
«پانوس زنوکوستاس» که قصد دارد فعالیت تجاری خود را در ساخت کشتیها، سکوهای حفاری و تعمیر حاملهای تخصصی گاز طبیعی مایع گسترش دهد دراین زمینه گفت: تعمیرات سالانه کشتی در دو یارد اختصاصی وی پس از چند دهه سال قبل به ۲۲۰ فروند رسید.
«جورج ژیراداکیس»، سرمایهدار بخش کشتیسازی یونان هم تأکید کرد: رونق کارخانههای کشتیسازی، یونان را به عنوان مرکز تعمیرات در دریای مدیترانه به بازی برمیگرداند اگرچه آنها نمیتوانند جایگزین کارخانههای کشتیسازی بزرگ ترکیه و آسیا شوند، اما میتوانند سهم قابل توجهی را از بازار صنایع دریایی کسب کنند.
در پایان این گزارش آمده است: در شهر ساحلی پراما، دهها شرکت به عنوان پیمانکار فرعی کارخانههای کشتیسازی بزرگ عمل میکنند. شهردار این شهر با ابراز خوشحالی از راهاندازی صنایع کشتیسازی در این منطقه یادآورشد بیکاری که ۱۰ سال پیش ۴۰ درصد بود، امروزه به حدی کاهش یافته است که پیمانکاران نمیتوانند کارگر کافی برای تعمیر یا ساخت کشتی پیدا کنند.