۰۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲

اُفت شاخص حمل جهانی کانتینر در هفته‌ای که گذشت

نرخ حمل کانتینر در روز‌های پایانی هفته منتهی به ۲۱ فوریه در اکثر مسیر‌ها به‌طور متوسط تا ۱۰ درصد پایین آمد. این درحالی است که صنعت حمل کانتینر در کمتر مسیری شاهد افزایش نرخ حمل بود. از سوی دیگر علیرغم کاهش نرخ‌ها، برخی خطوط کشتیرانی بزرگ نرخ‌های جدیدی را برای اجرا از اول مارس اعلام کرده‌اند که از دید تحلیلگران با روند کاهشی فعلی تأثیرگذار نخواهد بود.
کد خبر: ۱۰۲۳۳۱

اُفت شاخص حمل جهانی کانتینر در هفته‌ای که گذشت

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از marinelink؛ نرخ جهانی ترکیبی شاخص جهانی کانتینر Drewry's World Container Index (WCI) در پایان روز ۲۱ فوریه  کاهش ۱۰ درصدی را تجربه کرده  و به ۲۷۹۵ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید.

بر‌اساس این گزرش روز‌هایی که گذشت هفتۀ بدی برای شرکت‌های حمل‌ونقل اقیانوس‌آرام بود که صنعت حمل کانتینر شاهد کاهش نرخ‌های نقدی در هر دو سواحل شرقی و شرقی ایالات متحده و کاهش شدیدتر در مسیر‌های آسیا-اروپا بود.

در هفته‌ای که گذشت شاخص WCI در مسیر شانگهای-لس آنجلس کاهش ۱۱ درصدی را نشان داد و در سطح  ۳۸۸۸ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی  باقی ماند. در حالی که این شاخص در مسیر شانگهای-نیویورک ۱۳ درصد  پایین آمد و به ۵۱۲۶ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید.

نرخ حمل در مسیر شانگهای-روتردام هفته‌ای ۹ درصد اُفت کرده  و به ۲۶۱۸ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی  رسید. در همین حال نرخ‌های مسیر شانگهای-جنوا نیز با  ۸ درصد کاهش رقم ۳۸۳۷ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی را ثبت کرد.

در ادامه گزارش آمده است تقاضای کلی حمل‌و‌نقل بازار در تجارت آسیا به اروپا  به آرامی در حال بهبود است، اما حجم ناکافی محموله برای حفظ نرخ  کالا منجر به کاهش مداوم در نرخ حمل‌و‌نقل می‌شود.

در حالی صنعت حمل کانتینر با روند کاهشی حرکت می‌کند که خط کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان نرخ‌های جدید حمل  کانتینر از  اول مارس را ۴۱۰۰ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی، برای محموله‌های آسیا- اروپای شمالی و ۵۳۰۰ دلار برای مقاصد مدیترانه اعلام کرد.

خط کشتیرانی MSC نیز نرخ جدید حمل کانتینر را ۵۲۰۰ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی برای محموله‌های آسیایی-غربی مدیترانه نیز برای اول مارس اعلام کرد.

در این راستا مؤسسه drewry هشدار داد شرکت‌های حمل‌و‌نقل احتمالاً باید نرخ‌های جدید را با کاهش عرضه و پایین آمدن نرخ‌ها هماهنگ کنند تا عرضه و تقاضا متعادل شود در غیر این صورت، انتظار می‌رود که نرخ‌ها همچنان کاهش یابد.

یکی از تحلیلگران این مؤسسه معتقد است در حالی نرخ حمل کانتینر هفته به هفته رو به کاهش است و صاحبان کالا نیز نرخ‌های نقدی را انتخاب می‌کنند که اعلام نرخ حمل بالاتر از ارقام فعلی تأثیر گذار نخواهد بود.

تحلیلگران این مؤسسه می‌گویند با نزدیک شدن به ماه مارس، انتظار می‌رود افزایش ظرفیت جدید با ورود کشتی‌های در حال تحویل، فشار بیشتری بر نرخ حمل‌و‌نقل وارد کند و احتمال موفقیت افزایش نرخ‌های عمومی سوداگرانۀ اعلام شده توسط شرکت‌های حمل‌و‌نقل را از اول مارس کاهش دهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار