۱۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵

در‌یافت سفارش ساخت ۱۵۹۴ فروند انواع کشتی توسط کارخانجات چینی

صنعت کشتی‌سازی چین در سال ۲۰۲۴ به سلطه خود نسبت به تمام کشور‌های جهان ادامه داد و میزان دریافت سفارش ساخت انواع کشتی توسط این کشور از شرکت‌های داخلی و سایر کشور‌ها به تعداد ۱۵۹۴ فروند از ۱۲۳ میلیارد دلار فراتر رفت که در نوع خو د بی‌نظیر و یک رکورد جهانی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۱۵۰

در‌یافت سفارش ساخت ۱۵۹۴ فروند انواع کشتی توسط کارخانجات چینی

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مؤسسه VesselsValue؛ در میان مالکان کشتی چینی سفارش دهنده شرکت China Merchants Shipping با سفارش ۲۸ فروند کشتی جدید به ارزش ۴.۴ میلیارد دلار پیشتاز بود. این سرمایه‌گذاری عمدتاً به سمت بخش‌های تانکر و LNG انجام شد که با سرمایه‌گذاری‌های اضافی در کشتی‌های فله‌بر و حامل‌های خودرو هر کدام تقریباً ۳۳ درصد از کل سفارش‌ها را تشکیل می‌دهد.

بر‌اساس این گزارش خط کشتیرانی کاسکو با سرمایه گذاری ۳.۰۶ میلیارد دلاری  برای ساخت ۱۸ فروند کشتی کانتینری پاناماکس با ظرفیتی بین ۱۳۴۰۰ تا ۱۴۰۰۰ TEU جایگاه دوم را به دست آورد.

کشتیرانی کاسکو با سفارش ۲۰ فروند کشتی فله‌بر، از جمله کشتی‌های Ultramax و سوئز‌ماکس، به ارزش ۹۲۹ میلیون دلار در رتبه سوم قرار گرفت.

COSCO Shipping Bulk با سرمایه گذاری ۸۲۲ میلیون دلاری، ۱۰ فروند کشتی جدید متشکل از هشت فروند  کشتی Newcastlemax و دو کشتی حامل سنگ‌ آهن که برای تحویل بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ میلادی تنظیم شده است، در رتبه چهارم قرار گرفت.

Seacon Shipping Group نیز از نظر تعداد نفتکش‌های سفارش داده شده در رتبه دوم قرار گرفت و ۲۶ سفارش جدید عمدتاً در بخش تانکر به ارزش ۷۳۸ میلیون دلار به دست آورد.

دریافت سفارش ساخت ۵۲۶ فروند نفتکش

در بخش دریافت سفارش از سایر کشور‌ها طی سال ۲۰۲۴ میلادی تانکر‌ها‌ی نفتکش به عنوان پرتقاضاترین نوع کشتی در کارخانه‌های کشتی‌سازی چین ظاهر شدند و ۵۲۶ فروند نفتکش جدید سفارش داده شد که مجموعاً ارزش آنها ۲۷.۴ میلیارد دلار است.

افزایش قیمت فولاد، محدودیت در دسترس بودن یارد‌های کشتی سازی و تقاضای قوی، قیمت نفت‌کش‌های نوساز را به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ میلادی تا کنون رساند.

شرکت‌های حمل‌و‌نقل فله با ۴۳۰ فروند کشتی جدید به ارزش ۱۷.۷ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گرفتند. بخش کانتینری با ۲۹۸ سفارش کشتی جدید، جایگاه سوم را از نظر تعداد کشتی‌ها به دست آورد.

ارزش سفارشات کشتی‌های کانتینری به طور قابل‌توجهی از سایر بخش‌ها پیشی گرفت و به رقم چشمگیر ۴۶ میلیارد دلار رسید. افزایش شدید ارزش گذاری کشتی‌های کانتینری در سال ۲۰۲۴ میلادی آنها را به سرمایه گذاری‌های جذابی علیرغم طولانی بودن زمان تحویل تبدیل کرد.

از سوی دیگر کارخانجات کشتی‌سازی چینی برای ساخت کشتی‌های حامل گاز LPG سفارش‌هایی به تعداد ۷۲ فروند و به ارزش حدود ۷ میلیارد دلار همچنین کشتی‌های حامل گاز LNG نیز سفارش ساخت ۴۶ فروند به ارزش ۱۰.۶۹ میلیارد دلار در‌یافت کرده‌اند.

در این راستا برای ساخت کشتی‌های جدید قیمت‌ها افزایش یافته و در این میان قیمت ساخت کشتی‌های کانتینر‌ی جدید در تمام زیربخش‌ها به شدت بالا رفته است به عنوان مثال، قیمت کشتی‌های کانتینری نوساز‌ پست پاناماکس با ظرفیت ۷۰۰۰ TEU بیش از ۱۴ درصد افزایش یافته و از ۱۰۲ میلیون دلار به ۱۱۶.۷۳ میلیون دلار رسیده که نشان دهنده رشد قوی این بخش در طول سال  ۲۰۲۴ میلادی است.

در پایان این گزارش آمده است کارخانجات کشتی‌سازی چینی در حال حاضر انواع و اقسام کشتی‌های کوچک و بزرگ فعال در سراسر جهان را حتی کشتی‌های مسافری و حمل خودرو را می‌سازند.

 

در‌یافت سفارش ساخت ۱۵۹۴ فروند انواع کشتی توسط کارخانجات چینی

ارسال نظرات
آخرین اخبار