به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از آفشور انرژی؛ این کشتی، متعلق به شرکت NYK Cruises، یکی از زیرمجموعههای غول کشتیرانی ژاپنی NYK Line است و با ظرفیت ناخالص ۵۲,۲۰۰ تن، طول ۲۳۰ متر، عرض ۲۹.۸ متر و آبخور ۶.۷ متر، یک شاهکار مهندسی به شمار میآید. انتظار میرود این کشتی در بهار ۲۰۲۵ میلادی تحویل داده شود.
آسوکا III با استفاده از سوخت گاز طبیعی مایع (LNG)، بهعنوان یکی از پاکترین سوختهای موجود در صنعت حملونقل، توانایی کاهش انتشار دیاکسید کربن (CO2) و به حداقل رساندن انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOx) و ذرات معلق را دارد. همچنین این کشتی به طور کامل از انتشار اکسیدهای گوگرد (SOx) جلوگیری میکند.
با رونمایی از این کشتی، ساختار بیرونی آن تکمیل شده و تمرکز بر تجهیز داخلی ادامه دارد. به گفته شرکت مایر ورفت، این کشتی طی مرحله رونمایی، به دودکش خود نیز مجهز شد.
آسوکا III قرار است در مرحله بعدی، سفری ۳۲ کیلومتری از طریق رودخانه باریک و کمعمق اِمس به سوی دریاهای آزاد داشته باشد. این مرحله حساس، که با عنوان «عبور از رودخانه اِمس» شناخته میشود، در تاریخ ۲ مارس انجام خواهد شد. پس از آن، این کشتی به شهر اِمدن منتقل میشود تا آزمایشهای دریایی خود را انجام دهد.
آسوکا III، که ساخت آن از سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی آغاز شد، به زودی به همراه کشتی خواهر خود، آسوکا II، فعالیت خواهد کرد. این حرکت نشاندهنده عزم NYK Line برای توسعه ناوگان خود با تمرکز بر فنّاوریهای پایدار و سوختهای جایگزین است.
استفاده از گاز طبیعی مایع، هرچند هنوز در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد، بهسرعت در حال جلب توجه شرکتهای بزرگ کشتیرانی است که به دنبال کاهش انتشار کربن و پایبندی به استانداردهای زیستمحیطی هستند.