۰۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶

آینده‌ای سبز در انتظار صنعت حمل‌ونقل دریایی

اگرچه صنعت حمل‌ونقل دریایی امروزه یکی از کا‌رآمد‌ترین شیوه‌های جابه‌جایی کالا در دنیاست، اما متأسفانه با بهره ‌گیری از سوخت‌های فسیلی معمولی سالانه حداقل یک میلیارد تُن دی اکسید کربن ثمره فعالیت آن در اقیانوس‌هاست. براساس بر‌آورد کارشناسانه ۳ در‌صد از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بر دوش این صنعت قرار دارد و قرار است با نقشه راهی که سازمان بین المللی دریانوردی ترسیم کرده تا سال ۲۰۵۰ میلادی دی اکسید کربن این بخش به صفر درصد برسد. برای دستیابی به این اهداف تعیین شده به‌کارگیری انرژی هسته‌ای در کنار سایر سوخت‌های سبز می‌تواند صنعت حمل‌ونقل پاک را به سرمنزل مقصود برساند.
کد خبر: ۱۰۱۸۷۲

آینده‌ای سبز در انتظار صنعت حمل‌ونقل دریایی

 

اختصاصی مانا - تحقق اهداف سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) می‌تواند خوشبینی و شادی را در میان مردم سراسر دنیا به همراه داشته باشد. «مایک وات»، مدیر بخش فنّاوری و معماران دریایی سنگاپور، به این نکته اشاره کرده است که برای دستیابی به این اهداف، نمی‌توان تنها به انرژی‌های بادی، خورشیدی و سایر سوخت‌های سبز اکتفا کرد. او تأکید کرد که انرژی هسته‌ای باید در مقیاس بزرگ‌تری مورد پذیرش عمومی قرار گیرد.

جای خوشحالی است که صاحبان صنعت حمل‌ونقل دریایی به خوبی چالش‌های انرژی جایگزین را درک کرده و در کنار سایر سوخت‌های سبز، به سوخت هسته‌ای نیز چراغ سبز نشان می‌دهند. این روند می‌تواند آینده‌ای سبز را برای حمل‌ونقل دریایی رقم بزند. همان‌طور که اشاره شد، مردم نیز خود را برای چنین تغییری که دنیای بدون آلودگی را به ارمغان خواهد آورد، آماده می‌کنند.

سوخت‌گیری کشتی‌ها با سوخت هسته‌ای می‌تواند به مدت ۲۵ سال بدون نیاز به سوخت‌گیری مجدد ادامه داشته باشد. «مایکل بیو»، مدیر‌عامل مؤسسه CORE POWER که در زمینه تولید سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کند، هرچند انرژی هسته‌ای را گزینه‌ای قطعی نمی‌داند، اما معتقد است که بدون انرژی هسته‌ای، دستیابی به کربن صفر درصد خالص نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.

او در ادامه خاطرنشان کرد که این مؤسسه در حال ساخت برنامه‌های هسته‌ای غیرنظامی دریایی است که بر روی راکتورهای نمک مذاب(MSR) تکیه دارد. این نوع سوخت قادر است در مدت ۲۵ تا ۳۰ سال سوخت یک کشتی را بدون سوخت‌گیری مجدد تأمین کند. بیو تأکید می‌کند که در صورت استفاده یک کشتی کانتینری از سوخت هسته‌ای، زباله تولید شده در مدت ۲۵ سال کمتر از یک تُن خواهد بود، در حالی که همین کشتی با سوخت معمولی، سالانه ۱.۵ میلیون تُن CO2 متصاعد می‌کند.

براساس ارزیابی کارشناسان مؤسسه CORE POWER، استفاده از ۳۰۰۰ فروند کشتی با انرژی هستهای میتواند از انتشار ۴.۵ میلیارد تُن CO2 در طول عمر عملیاتی این کشتیها جلوگیری کند.

این مؤسسه پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۶۰ میلادی،  بازار سوخت هسته‌ای به ۶ تریلیون دلار برسد و کشتی‌های مجهز به این سوخت تا سال ۲۰۳۵ میلادی عملیاتی می‌شوند.

تصور کنید دنیایی را که در آن کشتی‌ها با سوخت‌گیری هسته‌ای، در کنار سوخت‌های سبز، بدون آلودگی و بی‌صدا در اقیانوس‌ها تردد می‌کنند. اقیانوس‌ها از گازهای گلخانه‌ای پاک و آسمان در تمامی کشورها صاف و به دور از آلودگی خواهد بود و زندگی جدیدی را برای بشریت به ارمغان خواهد آورد.

لازم به ذکر است که تمامی کشورها از سوخت‌های سبز، به‌خصوص سوخت هسته‌ای، استقبال می‌کنند و هیچ کشوری با انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای مخالفتی ندارد. بنابراین، در آینده این سوخت ارزان، فراوان و ایمن به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید و به این ترتیب، استفاده از این سوخت‌ها می‌تواند اقتصاد و تجارت را به دورافتاده‌ترین نقاط جهان برساند.

منبع: کانتینر نیوز

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار