به گزارش مانا، پیشبینیهای شبیهسازی چنین افزایش ناگهانی دمایی را نشان نمیدادند. دانیل ویژنی، استادیار گروه علوم زمین و جوشناسی دانشگاه کورنل نیویورک، توضیح میدهد: "دانشمندان اقلیم باور داشتند چنین افزایش ناگهانیای در دما ممکن نیست. مردم عادی نیز از تغییرات اقلیمی ناگهانی صحبت میکردند و چنین وضعیتی را پیشتر تجربه نکرده بودند."
کاهش سولفور و اثرات آن بر دما
در مطالعهای که در نشریه دینامیکهای زمین منتشر شد، محققان نشان دادند که کاهش انتشار گاز سولفور از سوختهای کشتیها، به افزایش دمای بیسابقهای در سال 2023 میلادی کمک کرده است. این کاهش که در سال 2020 میلادی اعمال شد، منجر به کاهش ذرات هواپخش در جو گردید. کاهش این ذرات، تشکیل ابر را دشوارتر کرده و در نتیجه، بازتاب تشعشعات خورشیدی به فضا کمتر شده است که باعث افزایش دمای سطح زمین شده است.
سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) در سال 2014 میلادی قوانینی را برای کاهش انتشار سولفور در صنعت کشتیرانی وضع کرد. این قوانین شرکتها را ملزم کرد از سوختهایی با محتوای سولفور کمتر از نیم درصد استفاده کنند؛ در حالی که میزان قبلی 3.5 درصد بود. اجرای این قانون به کاهش 80 درصدی انتشار گاز اکسید سولفور انجامید.
ویژنی توضیح میدهد: "سالها درباره این تغییرات در صنعت کشتیرانی بحث میشد. با وجود هزینه بالای سوختهای با سولفور پایین، شرکتها مجبور به تطبیق شدند."
اثرات تغییرات سیاستی
این محققان دمای جهانی بین سالهای 2020 تا 2023 میلادی را بررسی کردند و اثرات عوامل مختلف مانند گازهای گلخانهای و تغییرات فصلی را حذف کردند تا تأثیر دقیق صنعت کشتیرانی را ارزیابی کنند. آنها دریافتند کاهش دیاکسید گوگرد از سوختها، دمای جهانی را حدود 0.08 درجه سانتیگراد افزایش داده است. به گفته ویژنی، این تغییر کوچک میتواند یک تابستان معمولی گرم را به تابستانی با گرمای بیسابقه تبدیل کند.
برای کاهش انتشار کربن، صنعت کشتیرانی به استفاده از سوختهای جایگزین مانند متانول، هیدروژن و آمونیاک روی آورده است. فنّاوریهایی که از نیروی باد استفاده میکنند نیز مورد توجه قرار گرفتهاند.
ویژنی تأکید میکند که کاهش انتشار گازهای گلخانهای ضروری است، اما باید راهکارهای دیگری نیز برای جلوگیری از گرمایش زمین در نظر گرفته شود. او میگوید:"بارورسازی ابرها و سایر مداخلات اقلیمی شاید انتشار گازها را کاهش ندهند، اما میتوانند از گرمایش بیشتر زمین جلوگیری کنند."