۲۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱

کارخانه‌های کشتی‌سازی چین به بالاترین میزان سود در ۴ سال دست یافتند

کارخانه‌های کشتی‌سازی چین بالاترین میزان سود را از رونق قرارداد‌های ۴ ساله اخیر کشتی‌های کانتینری برده‌اند به گونه‌ای که در حال حاضر ۷۲ درصد از ۸.۳ میلیون TEU سفارش‌های در دست ساخت را در اختیار دارند در حالی‌که کارخانه‌های کشتی‌سازی کره جنوبی و ژاپن به ترتیب ۲۲ درصد و ۵ درصد را در دست دارند.
کد خبر: ۱۰۱۷۷۱

کارخانه‌های کشتی‌سازی چین به بالاترین میزان سود در ۴ سال دست یافتند

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه بیمکو در گزارشی اعلام کرد که مالکان و اپراتورهای کشتی‌های کانتینری در سال ۲۰۲۴ میلادی، سفارش ساخت کشتی‌هایی با ظرفیتی بالغ بر ۴.۴ میلیون TEU کانتینر را ثبت کرده‌اند. با احتساب سفارش‌های در دست ساخت در پایان سال ۲۰۲۴ میلادی، مجموع ظرفیت کشتی‌های در حال ساخت به رقم بی‌سابقه ۸.۳ میلیون TEU رسید که این عدد، بالاترین میزان در تاریخ صنعت کشتیرانی است. رکورد قبلی مربوط به اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی با ۷.۸ میلیون TEU بود. این در حالی است که در سال گذشته میلادی، کشتی‌هایی با ظرفیت حدود ۲.۹ میلیون TEU نیز به مالکان تحویل داده شد.

«نیلز راسموسن»، تحلیلگر ارشد حمل‌ونقل در مؤسسه بیمکو، با اشاره به قرارداد ساخت کشتی‌هایی با ظرفیت ۴.۴ میلیون TEU در سال ۲۰۲۴ میلادی، این آمار را دومین رکورد بزرگ در تاریخ صنعت کشتی‌سازی دانست. وی تأکید کرد که علیرغم تحویل کشتی‌های جدید با ظرفیت ۲.۹ میلیون TEU، حجم سفارش‌های ساخت به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

بر اساس گزارش بیمکو، در حال حاضر ۹۲ درصد از یارد‌های کشتی‌سازی مملو از سفارش‌های جدید هستند که قرار است در سال‌های آینده به مشتریان تحویل داده شوند. کشتی‌های با ظرفیت ۸ هزار TEU یا بیشتر، بخش عمده این سفارش‌ها را تشکیل می‌دهند. در این میان، کشتی‌های ۱۲ تا ۱۷ هزار TEU، حدود ۴۶ درصد از کل ظرفیت سفارش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

در این میان، مالکان و اپراتورهای بزرگ که در ۱۰ رتبه برتر قرار دارند، کنترل ۷۹ درصد از ظرفیت سفارش‌ها و بیش از ۶۱ درصد ظرفیت ناوگان را در دست دارند. پیش‌بینی می‌شود سهم این شرکت‌ها در سال‌های آینده افزایش یابد. به گفته راسموسن، اکثر سفارش‌های سال‌های قبل و سال ۲۰۲۴ میلادی، در بازه زمانی ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۹ میلادی تحویل داده خواهند شد.

راسموسن در ادامه افزود که به دلیل محدود بودن بازیافت کشتی‌ها در چهار سال گذشته (۱۶۶ کشتی و ۲۵۶ هزار TEU)، میانگین سنی ناوگان از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی تا کنون ۱.۴ سال افزایش یافته است. در نتیجه، تعداد کشتی‌های ۲۰ ساله یا بیشتر رو به افزایش است. این نوع کشتی‌ها در حال حاضر ۳.۴ میلیون TEU معادل ۱۱ درصد از کل ناوگان را تشکیل می‌دهند.

با این اوصاف، اگر تمامی کشتی‌های ۲۰ ساله یا بیشتر در طول ۵ سال آینده بازیافت شوند، ظرفیت ناوگان کانتینری تا پایان سال ۲۰۲۹ میلادی به ۳۵.۸ میلیون TEU افزایش خواهد یافت که معادل ۱۶ درصد رشد متوسط سالانه است. بازیافت تمامی کشتی‌های ۲۰ ساله یا بالاتر در طول ۵ سال آینده، نیازمند بازیافت سالانه ۶۸۰ هزار TEU است، اما به نظر می‌رسد میزان بازیافت واقعی کمتر از این رقم باشد.

راسموسن در پایان با اشاره به شرایط دریای سرخ و کاهش بازیافت کشتی‌ها به دلیل مشکلات موجود، گفت: تا زمانی که کشتی‌ها نتوانند به طور کامل به دریای سرخ بازگردند، میزان بازیافت کاهش خواهد داشت. همچنین، کشتی‌های کوچک‌تر دیرتر از حد متوسط بازیافت می‌شوند. بر این اساس، متوسط رشد سالانه ناوگان در طول پنج سال آینده می‌تواند بیش از ۳۳ درصد باشد که این امر، چشم‌انداز روشنی از رشد بی‌سابقه ظرفیت ناوگان کانتینری را نوید می‌دهد.

 

کارخانه‌های کشتی‌سازی چین به بالاترین میزان سود در ۴ سال دست یافتند

ارسال نظرات
آخرین اخبار