۱۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۳

تحلیل بازارهای کشتیرانی در هفته گذشته: رونق کانتینربرها و آرامش تانکرها

در هفته‌ای که گذشت، بازار‌های مختلف کشتیرانی شاهد تحولات گوناگونی بودند. از رونق نسبی بازار کانتینربر‌ها گرفته تا آرامش بازار تانکرها، در این گزارش به بررسی جزئیات این بازار‌ها می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۰۱۷۵۸

 

تحلیل بازارهای کشتیرانی در هفته گذشته: رونق کانتینربرها و آرامش تانکرها

 

بازار کانتینربرها: تقاضای فزاینده در آستانه سال نو چینی

 بازار اجاره کشتی‌های کانتینربر با آغاز سال نو میلادی، به ویژه در آسیا، نسبتاً فعال بود. اپراتورهای حمل با پیش‌بینی کمبود ظرفیت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ میلادی، به سرعت به دنبال تأمین ظرفیت‌های مورد نیاز خود برای ماه‌های آینده بودند. در بخش کشتی‌های با ظرفیت ۱۷۰۰ TEU، دسترسی به ظرفیت حمل به سرعت کاهش یافته و مدت قراردادهای اجاره افزایش یافته است.

همچنین، اپراتورهای حمل خود را برای اختلالات احتمالی ناشی از اعتصابات بالقوه در سواحل شرقی آمریکا و سواحل خلیج مکزیک آماده می‌کنند. در بازار کرایه حمل نیز، نرخ‌های بازار نقدی حوزه پاسیفیک به دلیل افزایش تقاضا قبل از سال نو چینی افزایش یافته است. برخی از اپراتورهای حمل در هفته‌های اخیر اعلام افزایش GRI کرده و شاخص کرایه حمل کانتینری شانگهای (SCFI) نیز افزایش یافته است.

بازار کشتی‌های فله‌بر: نوسانات در بخش‌های مختلف

بازار کشتی‌های کیپ‌سایز در آغاز سال ۲۰۲۵ میلادی شروع مثبتی داشت. متوسط درآمد وزنی این کشتی‌ها پس از چند هفته کاهش در اواخر سال ۲۰۲۴ میلادی، با ۴۱ درصد افزایش هفتگی به ۱۲۲۷۸ دلار در روز رسید. بهبود درآمدهای هفته گذشته با تقاضای مطلوب استرالیا برای محمولات آخر ژانویه حمایت شد. در همین حال، در آتلانتیک ظرفیت‌های حمل همچنان محدود بوده و محمولات جدیدی نیز در این حوزه وجود داشت.

فعالیت کشتی‌های پاناماکس در حوزه آتلانتیک، طی هفته گذشته ناچیز بود، زیرا برخی از بازیگران بازار منتظر از سرگیری فعالیت‌ها در سال جدید بودند، اگرچه جریان پایداری از تقاضا برای زغال‌سنگ در سواحل شرقی آمریکا وجود داشت. در همین حال، محدودیت ظرفیت‌های حمل در شمال پاسیفیک، روند کاهش نرخ‌ها را تا حدودی کاهش داد، ولی در جنوب پاسیفیک همچنان تقاضای محدود زغال‌سنگ، بازار را ضعیف نگه داشت.

هفته گذشته بازار کشتی های هندی‌سایز در آتلانتیک به دلیل تعطیلات سال نو، محدود بود و محمولات قابل حمل بسیار کمی در بازار وجود داشت. در پاسیفیک نیز فعالیت‌ها کمرنگ بود و تقاضاهای جدیدی برای محمولات فولاد در نیمه ژانویه گزارش شده است.

بازار کشتی‌های تانکر (سوئزماکس): هفته‌ای آرام با کاهش نرخ‌ها

هفته آرامی برای بازار کشتی‌های سوئزماکس سپری شد و هر قراردادی که در این هفته منعقد شد، به‌طور مستمر بازار را محک زد و نرخ‌ها را پایین آورد. نرخ‌ها در مسیرهای دریای سیاه-مدیترانه و غرب آفریقا-شمال غرب اروپا به دلیل فقدان تقاضا، کاهش هفتگی را تجربه کرد. در خلیج فارس نیز فقدان تقاضای مشابهی حاکم بود و فقط یک قرارداد فرعی در این هفته منعقد شد.

بازار اوراق‌سازی: چشم‌انداز مثبت در سایه کنوانسیون هنگ‌کنگ

به نظر می‌رسد می‌توان به بازار اوراق‌سازی در سال ۲۰۲۵ میلادی خوش‌بین بود و با توجه به اجرایی شدن کنوانسیون هنگ‌کنگ، سال ۲۰۲۵ میلادی سالی محوری برای این صنعت خواهد بود. البته در ماه ژانویه بازار به دلیل تعطیلات سال نو در اروپا و چین آرام است. در هند اکثر یاردها در حال حاضر با قوانین کنوانسیون هنگ‌کنگ مطابقت دارند، در حالی‌که در بنگلادش بسیاری از یاردها در مسیر انطباق هستند، اگرچه برخی از آن‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی مداوم، با چالش مواجه هستند. در عین حال، یاردهای ترکیه در افزایش ظرفیت اوراق‌سازی مورد تایید اتحادیه اروپا پیشرفت کرده‌اند.

بعید به نظر می‌رسد، میزان اوراق‌سازی کشتی‌های کانتینربر در نیمه اول سال ۲۰۲۵ میلادی افزایش یابد، ولی برای سه ماهه چهارم سال احتمالاً مالکان بیشتری برای فروش کشتی‌های قدیمی خود برای اوراق‌سازی تصمیم بگیرند. البته رکود مستمر در بازار کشتی‌های LNG ممکن است مالکان این کشتی‌ها را برای فروش و اوراق‌سازی کشتی‌هایشان تشویق کند. در طول هفته گذشته، قیمت قراضه کشتی‌های تانکر و حمل فله به ترتیب در سطح ۴۷۰ و ۴۷۵ واحد قرار گرفت.

تحلیل بازارهای کشتیرانی در هفته گذشته: رونق کانتینربرها و آرامش تانکرها

ارسال نظرات
آخرین اخبار