به گزارش مانا خبرگزاری رویترز گزارش داد این کانال ۱۰ کیلومتری مقدمات ورود کشتیها به این کانال را به صورت ایمن فراهم خواهد کرد. اداره کانال سوئز در بیانیهای اعلام کرد که طی یک اجرای آزمایشی، دو کشتی، بدون هیچ حادثهای از بخش جدید کانال عبور کردند.
براساس این گزارش اجرای این طرح از زمانی به جریان افتاد که درآمد مصر از این آبراه پس از شروع حمله به کشتیها در دریای سرخ و تغییر مسیر کشتیها به سمت دماغه امید نیک با کاهش مواجه شد.
به گفته مقامات کانال سوئز، آخرین طرح توسعه طول کل بخش دو طرفه کانال را از ۷۲ کیلومتر قبلی به ۸۲ کیلومتر افزایش میدهد. طول این کانال در مجموع ۱۹۳ کیلومتر است.
اداره کانال سوئز در بیانیه خود آورده است اجرای این طرح توسعه، میزان ترانزیت کشتی از کانال را بین ۶ تا ۸ فروند کشتی اضافی در روز افزایش میدهد و این امر توانایی کانال را برای رسیدگی به شرایط اضطراری احتمالی بالا میبرد.
براساس این گزارش پس از زمینگیر شدن کشتی کانتینری Ever Given در سال ۲۰۲۱ میلادی که مسیر آب حیاتی را به مدت شش روز مسدود کرد، مصر برنامه ریزی برای گسترش کانال در بخش جنوبی آن را تسریع کرد.
از زمانیکه حمله به کشتیها از نوامبر ۲۰۲۳ میلادی به بعد در دریای سرخ شروع شد، درآمد کشور مصر از این آبراه، که به عنوان دروازهای تلقی شده و به کوتاهترین مسیر بین اروپا و آسیا معروف است، روزبهروز پایین آمد.
عبدالفتاح السیسی، رئیسجمهور مصر در این زمینه به خبرگزاری رویترز گفت که به دلیل چالشهای منطقهای، این کشور در سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۷ میلیارد دلار از درآمد کانال سوئز را از دست داده است که نشاندهنده کاهش بیش از ۶۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی است.
به همین جهت در اوایل سال جاری میلادی اعلام کردیم این کشور در حال بررسی یک پروژه توسعه اضافی جدا از گسترش کانال ۱۰ کیلومتری است که جزئیات آن در آینده اعلام میشود.